Παρασκευή, 31 Μαΐου 2013

Best New York City Street Art οf 2013

      1. Η Jilly Ballistic “χτυπάει” στο υπόγειο metro του N.Y.

“Μια εικόνα κοστίζει 1000 δολάρια ή έναν χρόνο στην φυλακή ή και τα δύο”..Η Jilly Ballistic αναφέρεται στις ποινές και την ποινικοποίηση της δημόσιας εικόνας στον υπόγειο, που θεωρείται παράνομη αν και αναφέρεται σε κοινόχρηστο, δημόσιο χώρο..


 

  2. Αντικαπνιστική τοιχογραφία που δημιούργησε η ομάδα El Puente.


Anti-smoking mural created by the art group El Puente.

          Στο Williamsburg.
Via: thedustyrebel.com
3. Οφθαλμαπάτη του Aakash Nihalani.

By Aakash Nihalani.
Via: thedustyrebel.com

4. Του OverUnder x ND’A x Irgh.


by OverUnder x ND’A x Irgh.
Στο Suffolk Street.
Via: thedustyrebel.com

5. Ο Comandante Biggie


Comandante Biggie
Το πορτραίτο που βρίσκεται στο επάνω μέρος είναι ζωγραφισμένο απο τον καλλιτέχνη δρόμου CERN, και σχεδίασε ο John Garcia, ένας 21χρονος καλλιτέχνης. Τα περιστέρια στον απο κάτω όροφο έχουν σχεδιαστεί απο τον περιβόητο  Lee Quinones – έναν απο τους ιδρυτές της τέχνης δρόμου στον υπόγειο του New York City κι έναν πρωτοπόρο του κινήματος graffiti στα μέσα των ’70s.
Via: thedustyrebel.com

6. Τοιχογραφία του διάσημου τοιχογράφου Joel Bergner που φέτος δούλεψε στην Κένυα.


Mural by Joel Bergner.
Στο Bushwick.
Via: johnfullard

7. Ο Posterboy μεταμορφώνει μια ηλίθια διαφήμιση της Gap στον υπόγειο.


Posterboy cuts up a stupid Gap subway poster.
Via: flickr.com

8. "Status Update" από τον KATSU.


"Status Update" by KATSU.
Ο KATSU λέει: “Με το internet να διαπλέκεται τόσο στενά στην ανθρώπινη εμπειρία, δεν μπορώ να μην εκδηλώσω την δυσαρέσκειά μου απέναντι σε εκείνους που σχεδιάζουν να πάρουν την ζωή μας στα χέρια τους…θέλω να μπορούν οι άνθρωποι να αποσύρουν όποτε εκείνοι θελήσουν τις πληροφορίες που τους αφορούν από το  Facebook… Θέλω το Facebook να εξηγήσει καταλεπτώς στους χρήστες του τις συνέπειες που έχει η κοινοποίηση και η διαμοίραση των πληροφοριών τους..”
Via: animalnewyork.com

9. Σκυλάκια.


Doggies.
Στο Greenpoint.
Via: newyorkshitty.com

10. Ο Εσταυρωμένος Mickey, απο τον The New Apostle.


Crucified Mickey, by The New Apostle.
             Στο Williamsburg.
Via: thedustyrebel.com

11. Βγες έξω τώρα!.


Now, GET OUT.
Via: thedustyrebel.com
Αναδημοσίευση από: http://goo.gl/pO0mU























Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Τι θα δούμε στην φετινή Art Athina; Και πώς πάει η σχέση κρίσης – τέχνης;

foire                                                                                                                                                                                              

                                                                                                                                           Της Βασιλίκας Σαριλάκη

Είκοσι χρόνια κλείνει φέτος ο θεσμός της Art Athina. Με χαρά την υποδεχόμαστε φέτος ξανά (πέρσι δεν έγινε). Θα διεξαχθεί από τις 16 έως τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Γήπεδο Π. Φαλήρου (TaeKwonDo) και την διοργανώνει όπως πάντα ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης. Στην φετινή έκθεση συμμετέχουν 45 γκαλερί κυρίως από την Ελλάδα αλλά κι από το εξωτερικό ενώ γίνονται παράλληλες εκδηλώσεις κι εκθέσεις.. Σε ένα σκηνικό απόλυτης κρίσης είναι πολύ σημαντικό αφενός ότι θα γίνει η foire. Αφετέρου είναι σημαντικό ότι κατάφερε να έχει αυτήν την συμμετοχή, που ναι μεν είναι αυτονόητα μειωμένη ( το 2003 ήταν 60 οι γκαλερί) αλλά κρατάει σθεναρές αντιστάσεις. Επιπλέον η ποσότητα δεν συνάδει πάντα με την ποιότητα. Ενδεικτική είναι η αυξημένη πολιτιστική κίνηση σε πείσμα της κρίσης. Η φετινή Art Athina μάλιστα, δείχνει υποσχετική γιατί συμμετέχουν πολλοί διεθνείς καλλιτέχνες στο Platforms Project @ Art Athina που επιμελείται η Άρτεμις Ποταμιάνου και διεθνείς θεωρητικοί στα Symposia που οργάνωσε η Μαρίνα Φωκίδη. Κι ο κόσμος της τέχνης πιστεύουμε πως θα σπεύσει να πλαισιώσει την Foire με την παρουσία του.

Yiorgis-Yerolymbos_Art-athina_2013

       Γιώργης Γερόλυμπος, “South, Athens”, edition of 4+1 AP, Digital Chromogenic Fujicolor Chrystal Archive Print , παραχώρηση a.antonopoulou.art

Art Athina: 1993-2003. Δέκα χρόνια πριν ακριβώς, προσπαθήσαμε να κάνουμε στο περιοδικό Highlights  μια αποτίμηση στο τι είχε αποφέρει η πρώτη δεκαετία της foire, από το 1993 ως το 2003, με την Τζούλια Δημακοπούλου και την Ιλεάνα Τούντα, ιδρυτικά μέλη του ΠΣΑΤ και την τότε διευθύντρια της διοργάνωσης Μαρία Παναγίδου.. Η κρίση μόλις είχε αρχίσει να σκάει μύτη αλλά υπήρχε θετικό πρόσημο..Ο τζίρος της foire ανέβαινε κάθε χρονιά όπως και οι επισκέπτες αλλά και η αναγνωρισιμότητά μας στο εξωτερικό. Οι φιλότιμες προσπάθειες μας απέδιδαν και θεσμικά και οικονομικά. Τώρα ποιά θα ήταν η αποτίμηση της περασμένης φθίνουσας δεκαετίας αλλά και του οδυνηρού σήμερα; Και θα γινόταν η foire αν δεν εξασφαλίζαμε 480.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ που δόξα τω Θεώ μας εξασφαλίζει και για του χρόνου; Δύσκολα ερωτήματα..

Nikos-Alexiou_Art-Athina_2013                      Νίκος Αλεξίου, “Installation - The End”, 2007, εγκατάσταση, μεταβλητές διαστάσεις, Gallery Francoise Heitsch

 Art Athina: 2003-2013. Η κατάσταση βέβαια σήμερα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Ιδιαίτερα για την ελληνική τέχνη, τους Έλληνες καλλιτέχνες, γκαλερί, συλλέκτες, τεχνοκριτικούς, επιμελητές..Δεν κλείνουν μόνο γκαλερί, δεν δηλώνουν προλετάριοι σχεδόν οι καλλιτέχνες όπως έγραψε πρόσφατα και σ΄ ένα άρθρο του ο Κωστής Βελώνης ..αλλά απειλούνται ακόμα και τα μουσεία. Κι οι περισσότεροι τεχνοκριτικοί είναι άνεργοι με ανύπαρκτο σχεδόν τον πολιτιστικό Τύπο και τις εφημερίδες να κατεβάζουν ρολά. Αλλά μέχρι και τα μουσεία απειλούνται.

Ενδεικτικό είναι ότι μέχρι και η εφημερίδα International Herald Tribune http://goo.gl/lRWIV αναφέρεται σε πιθανό κλείσιμο του μουσείου Μπενάκη..Πως μετά από αυτά να έρθουν ξένες γκαλερί να συμμετέχουν στην ελληνική foire; Πώς να έρθουν ξένοι συλλέκτες να αγοράσουν; Αφού η εικόνα που δίνεται σ΄ όλον τον κόσμο ( πρωτοδημοσιεύτηκε στους New York Times) είναι μιας χώρας που ούτε ένα από τα μουσεία - εμβλήματά της δεν μπορεί να στηρίξει, άρα βουλιάζει;

003_Rebecca-Camhi_Mantalina-Psoma_Art-Athina_2013                          Μανταλίνα Ψωμά, Η απομάκρυνση 17, 2011, λάδι σε μουσαμά, 50x60εκ., Αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή

H Κρίση και η Τέχνη: Μια πρόταση διαλόγου. Ενδεικτικόν είναι ότι στην Art Athina του 2003, δέκα χρόνια πριν συμμετείχαν 30 ξένες γκαλερί που ήταν οι μισές από τις συνολικές. Σήμερα είναι πολύ λίγες οι ξένες γκαλερί. Κι ο αγώνας για κατάκτηση του διεθνούς κοινού πρέπει να αρχίσει και πάλι από την αρχή..Θάλεγα μάλιστα ότι αυτός ο αγώνας είναι μείζων για την Ελληνική Τέχνη καθώς η ντόπια αγορά δεν ξέρουμε πότε και πόσο θα ανακάμψει.

Ίσως λοιπόν αυτή η foire, μαζί με άλλους φορείς τέχνης όπως π.χ την Aica- Hellas, την Ένωση δηλαδή των Ελλήνων Τεχνοκριτικών, αλλά και των Ιστορικών Τέχνης και το Τεχνικό Επιμελητήριο των καλλιτεχνών να έπρεπε να ανοίξουν κι έναν διάλογο για την Κρίση στην Τέχνη στα πλαίσια της διοργάνωσης της Foire... Άλλωστε αυτήν την φορά δεν προέχει και τόσο ο εμπορικός χαρακτήρας της Art Athina όπως δήλωσαν κι οι ίδιοι οι διοργανωτές..

Art-Concept_Roman-Signer

Δηλώσεις διοργανωτών: Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στο Αθηνόραμα ο γενικός διευθυντής της Foire Αλέξης Κανιάρης, γιος του ιστορικού καλλιτέχνη, η φετινή διοργάνωση είναι πιο προσανατολισμένη στο ευρύ κοινό, θέλοντας στρατηγικά να ξεφύγει από τον όποιο ελιτίστικο χαρακτήρα της.

kafouros

 

«Το στήσιμο αντανακλά αυτήν την πρόθεση, όπως και οι παράλληλες εκδηλώσεις, το Open Forum, που δίνει στο κοινό μέσα από έργα γνωστών ξένων γκαλερί μια αίσθηση τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη, αλλά και το Platform Project@Art Athina, το οποίο συντονίζει η Άρτεμις Ποταμιάνου και παρουσιάζει μη κερδοσκοπικούς χώρους από 16 χώρες, τον πλέον δημοκρατικό τρόπο προβολής της τέχνης αυτήν τη στιγμή. Σε αυτήν την κατεύθυνση στοχεύουν και η μείωση του εισιτηρίου από τα € 10 στα € 7, και το παιδικό πρόγραμμα, που ενθαρρύνει τις νέες γενιές να δουν την τέχνη υπό νέο πρίσμα, μέσα από τη λογική του παιχνιδιού και της μάθησης.

Πάνω απ’ όλα η Art Athina θέλουμε να είναι μια γιορτή της τέχνης..Σαφώς το εμπορικό κομμάτι είναι σημαντικό, αφού στη φάση της κρίσης, που η εμπιστοσύνη στα τραπεζικά και χρηματοοικονομικά προϊόντα έχει κλονιστεί, η τέχνη είναι ένα ασφαλές καταφύγιο για όσους έχουν κάποιες οικονομίες».

 Ilias Kafouros, A thesis for the self, ΑΔ gallery

 

«Σκοπός μας είναι να διευρύνουμε το ποσοστό και το προφίλ των επισκεπτών, η ηλικία των οποίων κυμαίνεται από τα 25 ως  τα 50 έτη και οι οποίοι πρόπερσι έφθασαν τις 18.000» δηλώνει η Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος του ΠΣΑΤ στο Βήμα :«Θα είναι μια συγκινητική παρουσία η εφετινή» καταλήγει η Μαρία Φωκίδη. «Ας μη γελιόμαστε. Θα είναι δύσκολο να πάει καλά το εμπορικό κομμάτι της έκθεσης, αλλά είναι σημαντικό να δείξουμε ότι είμαστε παρόντες σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.” .

Τα παράλληλα events. Στα πλαίσια της Art Athina θα παρουσιαστεί επίσης το Οpen Form, μια παράλληλη ομαδική έκθεση με γνωστές γκαλερί του εξωτερικού (Peres Projectgs, Sadie Coles, The Agency, Art Concept κ.ά.) που θα παρουσιάσουν ένα έργο ή μια ενότητα από γνωστούς καλλιτέχνες όπως τους Jeremy Deller, Jurgen Teller, Yael Bartana, Adrian Paci κ.ά. σε επιμέλεια Μαρίνας Φωκίδη.

 Lehmann_Maupin_Juergen_Teller_open_forms (1)                                                          LEHMANN MAUPIN | Juergen Teller, Kitten, Canada, 2001, 2001

Η Άρτεμις Ποταμιάνου επίσης, στα πλαίσια του Platforms Project @ Art Athina θα επιχειρήσει να χαρτογραφήσει την ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή παρουσιάζοντας ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες κι ανεξάρτητους χώρους τέχνης με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα.  Στο Platform Project @ Art Athina θα παρουσιαστούν 45 πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων από 16 χώρες και με περισσότερους από 500 καλλιτέχνες. Οι πλατφόρμες είναι από: Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρο, Ελβετία, Αγγλία, Γερμανία, Αυστρία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Σουηδία, Ολλανδία, Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Φιλανδία, Γαλλία, Ρωσία και Σερβία.

sidebar belmore 2_1

Επίσης, επιλέγοντας καλλιτέχνες κυρίως νεότερης ηλικίας ή καλλιτεχνικής γενιάς από τις συμμετέχουσες στο βασικό πρόγραμμα, επιμελείται την έκθεση-δράση «Paradise Lost», με στόχο να αποτυπώσει τη σύγχρονη εικαστική σκηνή όπως διαμορφώνεται στο σημερινό οικονομικό πλαίσιο με αναφορές στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, προφανή αναφορά στην κρίση..

Roderik-Henderson-Donopoulos-galler-1280x1020

H φετινή Art Athina τιμά επίσης την ιστορική και πρωτοποριακή γκαλερί Δεσμός. Ο Μάνος Στεφανίδης θα παρουσιάσει μέσα από ντοκουμέντα και εικόνες το πανόραμα της γκαλερί και ο Δημήτρης Αληθεινός θα συμμετάσχει επίσης με μια παρέμβαση-έκπληξη. Το «παρόν» στη φουάρ θα δώσουν και μερικά από τα σημαντικότερα ιδρύματα της χώρας: το Μουσείο Ακρόπολης, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Μπενάκη,το  Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κ.ά.

Andreas-Angelidakis_Art-Athina-2013                              Ανδρέας Αγγελιδάκης , «Hand House », 2012, ψηφιακή εκτύπωση σε καμβά, 280x210 εκ, The Breeder

           info

H Art Athina διαρκεί από την Πέμ. 16/5 μέχρι την Κυρ. 19/5 στο κλειστό γήπεδο Τάε Κβον Ντο του Παλαιού Φαλήρου. Το απόγευμα της Πέμπτης (7-10.30 μ.μ.) η είσοδος είναι μόνο με πρόσκληση, ενώ για τις άλλες ημέρες το ωράριο έχει ως εξής: Παρ. 2-9 μ.μ., Σάβ.-Κυρ. 12 μ.-9 μ.μ.

Για περισσότερες πληροφορίες και το πλήρες πρόγραμμα απευθυνθείτε εδώ: http://www.art-athina.gr/2013/el/

 

Πέμπτη, 2 Μαΐου 2013

Φως, περισσότερο φως!

Heidelberg, William Turner                                                                                    Heiderberg, William Turner, 1846      

Ξεψυχώντας ο Γκαίτε, ο πιο σοφός άνθρωπος της εποχής του, λένε πως αναφώνησε: «Licht! Mehr Licht!» («Φως! Περισσότερο Φως!»), και κάποιος ηλίθιος πήγε να ανοίξει τις κουρτίνες..

                                                                                                                                               Του Παντελή Φ. Γιαννουλάκη*

Έχει ειπωθεί ότι η Βασιλεία των Ουρανών (δηλαδή το διάστημα) βρίσκεται μέσα μας, κάτι που όλοι αποφεύγουν να το συζητάνε και την περιμένουν να προσγειωθεί ή να απαχθούν προς τους ουρανούς, γιατί αν είναι μέσα μας τότε εμείς έχουμε όλη την ευθύνη, μια ευθύνη που κανείς δεν θέλει… Φαντάζομαι τη Φαντασία μας σαν ένα φως που υπάρχει μέσα στο κεφάλι μας, μια δέσμη φωτός που φωτίζει σκοτεινούς και μακρινούς ορίζοντες, κι έτσι μπορούμε να ρίξουμε μια βιαστική ματιά προς τα εκεί, και κάτι να ψιθυρίσουμε από εκείνο το φως, πριν μας αντιληφθούν οι άλλοι και μας κρεμάσουν επί παραδειγματισμό.

 prison                                                                                  

Θυμάμαι τον Παράκελσο, που από τις πολλές περιπλανήσεις και τις διώξεις και τους χλευασμούς και τις δυσκολίες, έχασε το βροντερό γέλιο του, δεν είχε κανέναν φίλο, και μια ιστορία λέει ότι επειδή δεν είχε κανέναν για να του μιλήσει, είχε αρχίσει να συνομιλεί με τη σκιά του. Άναβε ένα κηροπήγιο, καθόταν μπροστά σε έναν τοίχο και συνομιλούσε με τη σκιά του σαν να ’ταν άνθρωπος. Πολλές φορές τον άκουγαν να φωνάζει μόνος του. Εκείνη την εποχή έγραψε το μεγαλύτερο αριστούργημα του, το Signa Rerum. Δυστυχώς, σώζονται μόνο τα τελευταία κεφάλαια του, γιατί ο Παράκελσος κάθε βράδυ έσχιζε μερικές σελίδες, τις έβαζε φωτιά και τις πετούσε από το παράθυρο «για να δουν λίγο φως μέσα στη νύχτα επιτέλους οι άνθρωποι...

rembrandt - Philosopher in Meditation. 1632. Oil on wood. 28 x 34 cm. Louvre Museum, Paris

                                Rembrandt, Philosopher in Meditation, 1632, Oil on wood, 28 x 34 cm,  Louvre Museum, Paris

Σε κάποια από τις σελίδες που σώθηκαν, γράφει: «Ο άνθρωπος δεν είναι σώμα. Η καρδιά, το πνεύμα, είναι άνθρωπος. Κι αυτό το πνεύμα είναι ένα ολόκληρο άστρο, από το οποίο είναι φτιαγμένος. Το άστρο αυτό ταξιδεύει μέσα στο σύμπαν. Δεν ξέρουμε από πού έρχεται και πού πηγαίνει. Αλλά αν ο άνθρωπος είναι τέλειος στην καρδιά του, τίποτα σε ολόκληρο το φως της φύσεως δεν μπορεί να του είναι κρυφό. Το πρώτο βήμα στη λειτουργία αυτής της επιστήμης, είναι να αποκτήσει το πνεύμα υπόσταση από το εσωτερικό στερέωμα, με τη Φαντασία.…»

prison Mihaly-von-Zichy Θυμάμαι τον άγιο μοναχό της εξερεύνησης του Αγνώστου, τον Ρότζερ Μπέηκον, έγκλειστο στο πιο βαθύ και σκοτεινό κελί της φυλακής για χρόνια και για χρόνια, επειδή τόλμησε να εφεύρει τους νόμους της οπτικής, και να πει τη θρυλική φράση «η εξουσία δεν έχει καμμία απολύτως δύναμη αν δεν την υπολογίζουμε…» Ο Μπέηκον έγραψε τα σπουδαιότερα φιλοσοφικά του συγγράμματα, στο φως μιας αχτίδας ηλίου που έμπαινε για μία ώρα και σαράντα λεπτά κάθε ημέρα από μια μικρή τρύπα στο θεοσκότεινο κελί του. Τυφλώθηκε στην φυλακή. Κάποτε απελευθερώθηκε, αλλά ήταν πια ένας απογοητευμένος και εξαντλημένος τυφλός γέροντας. Πέθανε ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση του. Ξεψυχώντας είπε: «Μετανιώνω που έκανα τον εαυτό μου να υποφέρει τόσο πολύ, προσπαθώντας να πολεμήσω την αμάθεια των ανθρώπων...»
Οι Μοναχοί του τάγματος του, μετά τον θάνατο του, γεμάτοι από φρίκη μόλις ανακάλυψαν τις εργασίες του, κάρφωσαν τα έργα του πάνω σε σανίδες, αφήνοντας σκουλήκια και παράσιτα πάνω στις σελίδες «για να τις καταστρέψει ο Θεός». Ο ιερέας της περιοχής αρνήθηκε να του κάνει χριστιανική ταφή. Το σώμα του πετάχτηκε σε έναν ομαδικό τάφο ζητιάνων…
Κι όμως, εμείς θυμόμαστε το όνομά του, κι εκείνη η αχτίδα φωτός, φωτίζει μέχρι σήμερα, μέσα στο σκοτάδι, μέσα από μια μαύρη τρύπα στον τοίχο και της δικής μας φυλακής.

Κι ο Θερβάντες έγραψε τον Δον Κιχώτη περιμένοντας του δήμιου το τσεκούρι, σε ένα σκοτεινό μπουντρούμι αιχμάλωτος των πειρατών στο Αλγέρι, στο φως μιας ίδιας ηλιαχτίδας που έμπαινε από μια τρύπα στον τοίχο του κελιού του. Δεν έχει τάφο…
Ποιος ξέρει τι άλλο θα καταφέρναμε, έστω μέσα από το κελί μας, αν υπήρχε περισσότερο φως...

* Απόσπασμα από την ανάρτηση του συγγραφέα στο blog  http://giannoulakis.blogspot.gr/2007/06/blog-post_7097.html

lighting

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...