Κυριακή, 23 Ιουνίου 2013

Duran Adam means Standing Man..# Stand up for your rights..

TURKEY-PROTESTS/STANDINGMAN

Duran Adam είναι λοιπόν το νέο σύνθημα. Αυτό και το παράδειγμα. Μοιάζει με ύστατη ικεσία. Μοιάζει με σιωπηλή ιεροτελεστία. Μοιάζει με σιωπηλή προσευχή. Μοιάζει με προσωπική θυσία. Μοιάζει με δήλωση αξιοπρέπειας. Μοιάζει με αλληλεγγύη. Και ψυχή.

                                                                                                                                                Της Βασιλίκας Σαριλάκη

The standing man..Μέχρι την περασμένη Δευτέρα ήταν σχεδόν άγνωστος. Και ξαφνικά, κατά τις έξι το απόγευμα της Δευτέρας εμφανίστηκε στο κέντρο της πλατείας Ταξίμ ο λεγόμενος «Ορθιος Ανθρωπος». Ο όρθιος άνθρωπος, κατά κόσμον χορογράφος και καλλιτέχνης Ερντέμ Γκιουντούζ έμελλε μέσα σε λίγες μέρες να γίνει ο νέος ήρωας αφού όλα τα social media και τα κανάλια του κόσμου διέδωσαν την αποτελεσματική, ειρηνική του διαμαρτυρία.

Ο Ερντέμ δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να σταθεί όρθιος, με τα χέρια στις τσέπες, ακίνητος κι αμίλητος, με το σακίδιό του στην πλάτη, στο ίδιο σημείο για 8 συνεχείς ώρες, ατενίζοντας το γιγαντιαίο πορτρέτο του Κεμάλ Ατατούρκ, κρεμασμένο στο υπό κατεδάφιση πολιτιστικό κέντρο, που φέρει το όνομα του ιστορικού ηγέτη.

duran2

Κι ενώ οι τουρκικές αρχές εξαπέλυαν απανωτά κύματα συλλήψεων εναντίον των ακτιβιστών που πρωταγωνίστησαν στις πρόσφατες ταραχές, ξαφνικά  η φιγούρα ενός ακίνητου, σιωπηλού και αποφασισμένου άνδρα έκανε τον γύρο του κόσμου ως σύμβολο ειρηνικής αντίστασης στον αυταρχισμό της κυβέρνησης Ερντογάν.  Κι αυτό έγινε ακριβώς ύστερα από τη βίαιη διάλυση των διαδηλωτών στην κεντρική πλατεία Ταξίμ της Κωνσταντινούπολης.

Ο όρθιος άνθρωπος, αρχικά ήταν μόνος. Ωστόσο κατάφερε όχι μόνον να δημοσιοποιήσει την δική του αντίδραση παγκοσμίως αλλά δημιούργησε ταυτοχρόνως μια νέα στάση ειρηνικής διαδήλωσης αφού πολλοί ήρθαν αυθόρμητα και στάθηκαν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο αλληλέγγυοι δίπλα του. Την ίδια ώρα ξεδιπλώθηκε ένα νέο trend έξυπνης αντίδρασης απέναντι στην εξουσία.

Standing2 

Τα πράγματα για αυτόν τον νέο άνθρωπο που στεκόταν εκεί ακίνητος σαν να κάνει όρθιος Ζα-Ζεν διαλογισμό ήταν αυτονόητο ότι θα είχαν περίεργη εξέλιξη. Στην αρχή διάφοροι περαστικοί άρχισαν να τον περιεργάζονται ή να τον αγγίζουν περιμένοντας κάποια έστω αντίδραση. Αλλά ο άντρας δεν αντιδρούσε. Στην συνέχεια ήρθαν οι αστυνομικοί με πολιτικά. Άρχισαν να τον “ανακρίνουν”σχετικά με την ταυτότητα του, το επάγγελμα και τις προθέσεις του. Τέσσερις αστυνομικοί άρχισαν να τον παρενοχλούν κι ύστερα του έβγαλαν το σακίδιό του, το άνοιξαν κι άρχισαν να το ψάχνουν επιδεικτικά. Δεν περιορίστηκαν μόνο σ΄ αυτό. Δεν το ανίχνευσαν π.χ μόνον για βόμβες ή παράνομο υλικό. Το ξεψάχνισαν κανονικά προσπαθώντας να προκαλέσουν την αντίδραση του νέου. Εκείνος δεν αντιδρούσε αν και καταλάβαινε εμφανώς τι έκαναν. Εκείνοι συνεχίζοντας την πρόκληση άνοιξαν μέχρι και το πορτοφόλι του. Το σακίδιο του περιείχε πλαστικές κάρτες, μια μάσκα αερίων, ένα μπουκάλι νερό, γυαλιά και ένα πακέτο μπισκότα. Ύστερα τον ρώτησαν αν περίμενε κάποιον. Εκείνος προς στιγμήν όταν άρχισαν να του κάνουν και σωματική έρευνα άδειασε τις τσέπες μόνος του και πετάχτηκε ένα κέρμα. Ύστερα παραλίγο να βγάλει το παντελόνι του αλλά έκλεισε το φερμουάρ. Αυτό ήταν . Οι αστυνομικοί δεν τον χτύπησαν. Άλλωστε δεν έκανε τίποτα. Δεν μπορούσαν γιατί δεν έδινε καμία αφορμή.

Standing-humans-in-Taksim

Τις επόμενες ώρες, καθώς οι φωτογραφίες του ξεχείλιζαν στα media και τα blogs όλου του κόσμου και αφού το μυστηριώδες ψευδώνυμό του («ο όρθιος άνθρωπος») εξαπλώθηκε στο Twitter, άρχιζαν να μαζεύονται άνθρωποι. Σιγά-σιγά, δεκάδες κι ύστερα πάνω από 300 περαστικοί παρατάχθηκαν δίπλα του, μιμούμενοι αυτήν την πρωτότυπη και ειρηνική μορφή διαμαρτυρίας, και στάθηκαν ακίνητοι, όρθιοι και σιωπηλοί, μέχρις ότου διαλύθηκαν από την αστυνομία γύρω στις δύο το πρωί. Δέκα πολίτες, οι οποίοι αρνήθηκαν να απομακρυνθούν, συνελήφθησαν για «παρεμπόδιση της κυκλοφορίας».

Turkey Standing Man

«Εγώ δεν είμαι τίποτα, η ιδέα είναι που μετράει» δήλωσε ο ήρωας της ημέρας στο BBC, για να προσθέσει: «Οι άνθρωποι αντιστέκονται σε μια κυβέρνηση που δεν θέλει να καταλάβει και δεν μπαίνει καν στον κόπο να σκεφτεί γιατί ο κόσμος κατεβαίνει στους δρόμους. Είναι μια σιωπηλή αντίσταση, που καλεί τον κόσμο να σταματήσει και να σκεφτεί τι συμβαίνει σ’ αυτήν τη χώρα». Παρόμοιες εκδηλώσεις σιωπηλής διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκαν στην Αγκυρα και τη Σμύρνη, καθώς το παράδειγμα του Γκιουντούζ διαδόθηκε μέσω twitter σε όλην την Τουρκία. Επίσης ανάλογου τύπου διαμαρτυρίες, διαβάζοντας βιβλία αυτήν την φορά είχαμε και στο Μιλάνο και αλλού όπου θέλησαν άνθρωποι άλλων χωρών να συμπαρασταθούν στον αγώνα των Τούρκων διαδηλωτών..

Standing-up-Reading-protest-in-Istiklal-street

Την ίδια ώρα, οι διωκτικές αρχές συνέχιζαν το κύμα καταστολής σε βάρος των διαδηλωτών που επιμένουν να αμφισβητούν την κυβέρνηση του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ). Στην Άγκυρα, ειδικές δυνάμεις ΜΑΤ χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια της νύχτας δακρυγόνα και αντλίες νερού εναντίον διαδηλωτών στην κεντρική πλατεία Κιζιλάι. Παράλληλα, εξαπολύθηκε εκστρατεία συλλήψεων αριστερών, κατά κύριο λόγο, ακτιβιστών, που είχαν πρωτοστατήσει στις διαδηλώσεις και ταραχές.

Το υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε 62 συλλήψεις στην Κωνσταντινούπολη και 23 στην Αγκυρα, ενώ σύμφωνα με την κρατική τηλεόραση TRT άλλοι 13 πολίτες συνελήφθησαν στο Εσκισεχίρ. Είναι δε γνωστό ότι υπήρξαν και 5 νεκροί. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αγριότητα της τουρκικής αστυνομίας. Και ήθελε τρομερή αυτοκυριαρχία και θάρρος να ξεχάσεις θύματα και να προχωρήσεις σε σιωπηλή διαμαρτυρία.

ouf

Γιατί όμως έπιασε τόσο πολύ αυτή η νέα μορφή διαμαρτυρίας ώστε να διαδηλώνουν μέχρι και ανάπηροι; Ποιοί είναι οι δυνατοί, ενδεχομένως και υπόγειοι συμβολισμοί του “ίσταμαι”; Και ποιός είναι αυτός ο καλλιτέχνης που μας απέδειξε σε βάρος κάθε περιρρέουσας φήμης ότι ΚΑΙ οι καλλιτέχνες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο ή τουλάχιστον τις επικρατούσες ιδέες για τον κόσμο;

standing4 
Ποιός είναι ο καλλιτέχνης –ακτιβιστής; Ας ξεκινήσουμε από τα απλά. Από τον καλλιτέχνη. Ο Erdem Gündüz, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, είναι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης χορευτής, που ασχολείται και με την performance, ενώ κάνει κι έργα τέχνης.

Duran-Adam-iconΓενικότερα, δεν πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που το έργο του χαρακτηριζόταν μέχρι σήμερα πολιτικό, αν και ήταν ενεργός στο παρελθόν στη συζήτηση που αφορούσε στις γυναίκες που φορούν μαντίλα, φορώντας ένα στην τάξη για την υποστήριξη της άρσης της απαγόρευσης για τις γυναίκες που καλύπτουν το κεφάλι τους σε δημόσια κτίρια.

Είναι προφανές επίσης ότι εδώ επρόκειτο όχι απλά για μια καλλιτεχνική performance αλλά για μια ατομική αντίδραση απέναντι στην βία της αστυνομίας και μια συμβολική συμπαραδήλωση αφού δεν στάθηκε μπροστά σε οποιοδήποτε κτίριο αλλά στο συγκεκριμένο πολιτιστικό κέντρο με το πορτραίτο του Ατατούρκ.

Ίσως να μην φανταζόταν καθόλου ότι ο ίδιος θα γινόταν ένας επώνυμος ήρωας, ότι θα λανσάρει χωρίς να βγάλει άχνα ένα νέο κίνημα και μια νέα μορφή αντίδρασης που θυμίζει τον Γκάντι αλλά και τον ανώνυμο διαδηλωτή της πλατείας Τιεν Ανμέν που στάθηκε μπροστά στο κινούμενο τανκ με τις σακούλες στα χέρια..Ένας καθημερινός άνθρωπος που έκανε όλον τον πλανήτη να καρδιοχτυπήσει!

Τα τραγικά θύματα. Κι ας προχωρήσουμε στο μεγάλο παράδειγμα. Κανείς Τούρκος δεν θα ξεχάσει εύκολα τα τραγικά θύματα αυτής της άδικης αναμέτρησης. Ο Ethem Sarısülük ήταν ένα απο αυτά. Πέθανε απο εγκεφαλική αιμοραγία μετά απο ανηλεή χτυπήματα της τουρκικής αστυνομίας. Οι εικόνες μιλάνε απο μόνες τους. Σαν το σκυλί στο αμπέλι.Ethem-Sarisuluk-31

Ο Sarısülük ήταν το τρίτο πρόσωπο που πέθανε μέσα σε έξι ημέρες βίαιων συμπλοκών διαδηλωτών με την αστυνομία που ξεκίνησαν στην Κωνσταντινούπολη και έχουν εξαπλωθεί σε όλη την Τουρκία. Οι άλλοι δύο ήταν ο Mehmet Ayvalıtaş, 20 ετών και ο Abdullah Comert, 22 ετών.Τώρα οι νεκροί είναι πέντε..

stand up2 

Duran Adam είναι λοιπόν το νέο σύνθημα. Αυτό και το παράδειγμα. Μοιάζει με ύστατη ικεσία. Μοιάζει με σιωπηλή ιεροτελεστία. Μοιάζει με σιωπηλή προσευχή. Μοιάζει με προσωπική θυσία. Μοιάζει με δήλωση αξιοπρέπειας. Μοιάζει με αλληλεγγύη. Και ψυχή.

dead turks

Tο παράδειγμα του Γκιουντούζ παρακολούθησαν πάρα πολλοί άνθρωποι στην Τουρκία και αλλού. Το ακολούθησε και μία ανώνυμη γυναίκα στην Άγκυρα που στάθηκε όρθια επί 30 ώρες!! προκειμένου να τιμήσει την μνήμη του νεκρού Ethem Sarısülük. Πήγε στο συγκεκριμένο σημείο που τον χτύπησαν στο κεφάλι κι έχασε την ζωή του και στάθηκε όρθια μιάμιση μέρα συνεχώς!! Είναι απίστευτο το τί μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος..

duran-adam femme

Οι συμβολισμοί αυτής της στάσης του Ίσταμαι ή αρχαιοελληνιστί Ίστημι, είναι πάρα πολλοί.. Η ανάλογη στάση ασφαλώς χαρακτηρίζει μια σοβαρότητα αλλά κι έναν σεβασμό απέναντι σε μια ιδέα. Είναι ενδεικτικό ότι ανάλογη στάση ακολουθούν οι λαοί σε ανάκρουση εθνικού ύμνου για παράδειγμα ή άλλου ύμνου που αφορά σε συλλογικότητες και ιδέες. Άλλωστε τόσο η λέξη “στάση” ή “ιστός” ή “στασιαστής” προέρχονται απο την ίδια ρίζα. Η ίδια η ετυμολογία της λέξης αλλά και η οικογένεια λέξεων που παράγονται από την λέξη ‘Ισταμαι” είναι ενδεικτικά και των συμβολισμών!.. Είναι απίστευτο με πόσες σημασίες και λέξεις συνδέεται αυτή η έννοια.. αλλά και πόσες ανθρώπινες κι ανθρωπιστικές αξίες.

stand up for

ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ έχουμε:

ουσιαστικά: στατήρ, στάσις, στασιώτης, στασιωτεία 'κατάσταση κατά την οποία επικρατεί στάση', στασιασμός, σύσταση, στάδιον, σταδίη (θηλ.), σταδιοδρόμος, στάθμη, σταθμός, σταμίν 'τα πλευρά του πλοίου', στάμνος, σταμνίον, στατήρ, στήμων, σταυρός, σταύρωμα, σταύρωσις, ἱστός, ἱστίον, ἱστιορράφος, ἱστοδόκη (θηλ.) 'ξύλο στην πρύμνη του πλοίου στο οποίο στηρίζεται ο ιστός', ἱστοπέδη (θηλ.) 'το μέρος στο οποίο τοποθετείται ο ιστός', ἱστουργία 'η τέχνη του ιστουργού', παραστάς (θηλ.) 'κάτι που στέκεται κοντά, τα ξύλα ή τα μάρμαρα από τη μια και την άλλη πλευρά της πόρτας', παράστασις, παραστάτης, παραστάτις (θηλ.), συμπαραστάτης

ρήματα: στατίζω, στασιάζω, σταδιοδρομέω, σταθμάω, σταυρόω, ἱστουργέω, παραστατέω, προπαρίστημι 'αποδεικνύω από πριν', συμπαρίστημι, συμπαραστατέω

επίθετα: στατός 'τοποθετημένος', στατικός, στασιωτικός, στασιώδης, στασιαστικός, στάσιμος,   σταδαῖος, στάδιος 'αυτός που στέκεται όρθιος', σταθερός, ἱστότονος 'αυτός που είναι τεντωμένος πάνω στον ιστό'

επιρρήματα: στασιαστικῶς, παρασταδόν 'από κοντά'

standing still

           ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ mall

ουσιαστικά: στασιαστής, στασίδιον, σταδιασμός 'μέτρηση κατά στάδια', σταθερότης, στάθμησις, σταμνίσκος, σταυρωτής, ἱστάριον, ἱστιοφόρος, ἱστοθήκη, ἱστοκεραία, ἱστοποιία, ἱστοτέλεια 'υφάντρια', ἱστουργός, παραστάδιον, παρασταθμίς, παραστασία, παράστημα 'άγαλμα στημένο κοντά σε άλλο, το θάρρος ή η ετοιμότητα του πνεύματος', ἀντιπαράστασις

ρήματα: σταδιεύω 'τρέχω όπως στο στάδιο', σταθμεύω, σταυρώνω, ἱστιοδρομέω, ἱστοποιέω, ἀντιπαρίστημι

επίθετα: σταδιαῖος 'αυτός που έχει το μήκος, το πλάτος ή το ύψος ενός σταδίου', σταυροφόρος, στημονώδης, ἱστοπόνος 'ιστουργός', ἱστοτριβής, ἱστουργικός, παραστάσιμος, παραστατέος, παραστατικός, παριστίδιος 'αυτός που βρίσκεται κοντά στον ιστό', ἀντιπαραστατικός

επιρρήματα: στάδην 'όρθια', σταθερῶς, παραστατικῶς, ἀντιπαραστατικῶς

Νά λοιπόν ένας μή βίαιος τρόπος διαδήλωσης που υποδηλώνει κάτι περισσότερο από την πολιτική ανυπακοή που έχουμε δεί και σε πολλές καθιστικές διαδηλώσεις που συνήθως είναι πρόσκαιρες αφού μετά η αστυνομία σέρνει τους διαδηλωτές με το ζόρι.. Εδώ, η στάση αυτή, υποδηλώνει μια νέα πνευματικότητα, υποδηλώνει αλληλεγγύη και νέες αξίες αφού εξαρτάται και που επισυμβαίνει.

Στο Τούρκικο Mall για παράδειγμα που βλέπουμε δεξιά υποδηλώνει και στους υπόλοιπους πελάτες ότι υπάρχουν άλλες, δυνατότερες αξίες από την κατανάλωση και το shopping. Και η σωματική στάση της σιωπής κινητοποιεί έναν εσωτερικό διάλογο ή στοχασμό επιπλέον, όπως ακριβώς στον όρθιο διαλογισμό. Αναρωτιέται κανείς: Ποιός είμαι και που πάω; Τι πιστεύω; Και πως ζώ σύμφωνα με όσα πιστεύω; Μπορώ να σταθώ στα πόδια μου και να υπάρξω; Μπορώ να ζήσω κι όχι να υπάρχω απλώς σαν να μου συμβαίνουν όλα σε ένα όνειρο;

Ακολουθεί το συγκλονιστικό βίντεο που δείχνει πως ξεκίνησαν όλα. Την εξευτελιστική στάση των αστυνομικών και την συγκινητική στάση του Erdem και του πλήθους που μαζεύεται σιγά σιγά από πίσω του....

Η βία δεν έλυσε ποτέ κανένα πρόβλημα ουσιαστικά. Γιατί η βία εκτός από την απανθρωπιά της είναι πανικός, άγνοια και ανοησία. Χρειαζόμαστε σκέψη, στοχασμό, διάλογο, δημοκρατία, σεβασμό, αλληλεγγύη κι αγάπη. “Όλα τ΄άλλα είναι σκουριά” όπως έλεγε κι ο Ezra Paound..

istame

                                                                        Ευχαριστώ για την ανάγνωση

                      Παλιά συμβολική performance του Erdem Gündüz για το αδιέξοδο της βίαιης αντιπαράθεσης..

Σάββατο, 15 Ιουνίου 2013

55th Venice Biennale: Όνειρα σύγχρονης τέχνης..

red book jung     Carl Gustave Jung, The Red Book                                                                                   

                                                                                                                                             Του Νίκου Ξυδάκη *

Πιο σοβαρή και στοχαστική φέτος η Μπιενάλε, εκτενής όπως πάντα, με αριθμητικά ρεκόρ εθνικών συμμετοχών και καλλιτεχνών, μπορεί να θεωρηθεί οργανωτική και καλλιτεχνική επιτυχία σε μια δύσκολη εποχή όχι μόνο για την Ιταλία, αλλά για όλη την Ευρώπη.

Μεγάλο μερίδιο στην επιτυχία έχει ο νεαρός καλλιτεχνικός διευθυντής, ο 39χροmaximiliano gioniνος Ιταλός Μασιμιλιάνο Tζιόνι, γνωστός στην Ελλάδα από τις συνεργασίες του με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και από τη στενή σχέση του με τον διάσημο καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν. Προσωπικά τον θεωρούσα μάλλον ποπ καταφερτζή, χειριστή δημοσίων σχέσεων, οπότε εξεπλάγην πολύ και ευχάριστα από την κεντρική έκθεση του Τζιόνι, με την οποία κατόρθωσε να προσεγγίσει το μάλλον φιλόδοξο και τεράστιο θέμα του, το «Εγκυκλοπαιδικό Παλάτι». Τιθάσευσε σε ένα εύληπτο αφήγημα 158 καλλιτέχνες, εκ των οποίων πολλοί ήσαν ερασιτέχνες, άγνωστοι, τεθνεώτες, από εθνικές παραδόσεις εκτός επίσημου κανόνος· απέφυγε τα πολλά μεγάλα ονόματα της τρέχουσας αγοράς και τα πολλά εντυπωσιακά έργα. Κατόρθωσε επίσης να προσφέρει μια πιο στοχαστική όψη της σύγχρονης τέχνης, που απαιτεί αργό διάβασμα και προσοχή στη λεπτομέρεια και στην ξεχωριστή περίπτωση κάθε καλλιτέχνη. Σε αντίθεση δηλαδή με την ταχύτητα, τον πληθωρισμό και την επιδερμικότητα μιας παγκοσμιοποιημένης ποπ που κατακλύζει μουσεία και μίντια τα τελευταία χρόνια.

red book

 

Το Εγκυκλοπαιδικό Παλάτι αρχίζει με το Κόκκινο Βιβλίο του πρωτοπόρου ψυχαναλυτή Καρλ Γιουνγκ, μια σαφή υπόδειξη για ό,τι ακολουθεί: οράματα, όνειρα, φανερώσεις του υποσυνείδητου στον βιωμένο κόσμο. Η φιλοδοξία να ανασυστήσεις και να ερμηνεύσεις τον κόσμο. Πολλή ζωγραφική, λιγότερα βίντεο και εγκαταστάσεις, έμφαση στα παράδοξα, τα λησμονημένα, σε έργα που φιλοδοξούν να εξηγήσουν και να συλλάβουν την ουσία του κόσμου.Imran Qureshi

 

Ξεχωρίσαμε τις υπέροχες μικρογραφίες του Πακιστανού Imran Qureshi, εμπνευσμένες από την παλαιά ζωγραφική παράδοση Mughal, αλλά εδώ με θέματα από τη σύγχρονη ζωή· δυνατές ταντρικές ζωγραφιές-αναθήματα ανωνύμων προσκυνητών· μια ταινία ντοκιμαντέρ Ρώσου ζωγράφου, που  παρακολουθεί εκ γενετής τυφλούς να ζωγραφίζουν ήλιους και κύματα με τα μάτια της ψυχής. Ακόμη και ο Βέλγος Thierry de Cordier, γνωστός στο αθηναϊκό κοινό από το σκάνδαλο του Εσταυρωμένου στην έκθεση Outlook του 2004, εδώ ζωγραφίζει συμβατικά αλλά πολύ πετυχημένα: φουρτουνιασμένες θάλασσες, τοπία.

 

Οι εθνικές συμμετοχές φέτος έφτασαν τις 88, ρεκόρ. Μεγάλα ιστορικά παλάτσα άνοιξαν για να φιλοξενήσουν τις αποστολές κρατών που δεν έχουν δικά τους κτίρια στα Τζαρντίνι, από το Παλάτσο Τσίνι έως το Κουερίνι Σταμπάλιε (η Αστυπάλαια των Δωδεκανήσων). Όλη η πόλη ανασαίνει με τέχνη.Στα Τζαρντίνι οι παραδοσιακές δυνάμεις προσπάθησαν να κερδίσουν εντυπώσεις με πολιτικές χειρονομίες και αλληγορίες.

edsonai weiwei

Οι Γάλλοι αντήλλαξαν κτίρια με τους Γερμανούς, σ’ ένα εντυπωσιακό swap δηλωτικό του γαλλογερμανικού άξονα. Και οι μεν Γάλλοι αντιπροσωπεύονται από τον Αλβανό Ανρι Σάλα, με ένα ογκώδες και μάλλον πομπώδες βίντεο έργο για τον Μορίς Ραβέλ· οι δε Γερμανοί από τον Κινέζο αντικαθεστωτικό σταρ Αi WeiWei, μια Ινδή, έναν Γαλλοϊρανό και έναν Αφρικανό. Η εγκατάσταση του Κινέζου καπέλωνε τους υπόλοιπους.Πρωτοφανές μιξ εθνοτήτων και άνοιγμα των δυτικών μητροπόλεων στην περιφέρεια και τον πρώην Τρίτο Κόσμο. Η πολιτική βούληση για άνοιγμα επιβεβαιώθηκε από το βραβείο στην εθνική συμμετοχή της Αγκόλας, με τον καλλιτέχνη Edson Chagas.

Δεξιά: O Edson Chagas of Angola, ποζάρει δίπλα στο βραβείο του Χρυσού λέοντα που κέρδισε ως την καλύτερη εθνική συμμετοχή στο 55η διεθνή Biennale Βενετίας φέτος. 

Η Βρετανία επέλεξε τον διάσημο Jeremy Deller, ο οποίος συλλαμβάνει και παραγγέλνει, δεν ζωγραφίζει, δεν εκτελεί. Συνέλαβε μια πικρή ειρωνεία για το αυτοκρατορικό μεγαλείο, για τη βρετανική επέμβαση στο Ιράκ, και αντιπροτείνει μια ανακουφιστική επάνοδο στη μαγεία, στη γλαύκα του Μέρλιν και της Αθηνάς, υπό τους νοσταλγικούς ήχους του υπέροχου The man who sold the world, του Bowie.

Jeremy-Deller-stands-in-t-001

Aναφορά στον μύθο της Δανάης και της χρυσής βροχής του Δία, από τον γνωστό εννοιολογικό Βαντίμ Ζαχάροφ, στο ρωσικό περίπτερο, που κέρδισε τις εντυπώσεις. Τα δορυφορικά πιάτα έξω συλλέγουν πληροφορίες και μέσα ο ουρανός βρέχει χρυσά νομίσματα μόνο σε γυναίκες. Μια μεταφορά για τον σημερινό κόσμο του παγκοσμιοποιημένου χρήματος.

vadim-zakharovs-danae-installation-at-venice-biennale-2013

Στο αμερικανικό περίπτερο, δαιδαλώδεις, ψυχαναγκαστικές κατασκευές της Sarah Sze, σαν σωρεύσεις μυριάδων αντικειμένων σε ιστούς αράχνης. Στο Ισραήλ, στον Καναδά, στη Δανία, σκοτάδι, θραύσματα, αγωνία. Στην Ισπανία σωροί ερειπίων. Στην Ιαπωνία πειραματικά πρότζεκτ για τον σεισμό.

Sarah Sze

Στην αποβάθρα, στην είσοδο των Τζαρντίνι, η μνημονιακή Πορτογαλία στεγάζεται σε ένα πλοίο, ένα φέριμποτ από τη Λισσαβώνα, το οποίο η σταρ Joana Vasconcelos έχει μεταμορφώσει σε πλοίο φωτός και ονείρων. Πιο πέρα, στις αποβάθρες κατά μήκος της προμενάντ που οδηγεί στον Αγιο Μάρκο, κι άλλα πλοία, διόλου καλλιτεχνικά, αλλά εντυπωσιακά: τα γιοτ των VIP. Λίγο παράμερα, καθώς αποχαιρετούμε την πόλη από το βαπορέτο προς το αεροδρόμιο, ένα μπλε γιοτ με ελληνική σημαία, στο πλάι διαβάζουμε το όνομά του: ONEIRO.

                                                                     «Ιστορία Μηδέν» από την Ελλάδα

   tsivo      

Στο ελληνικό περίπτερο ο 40χρονος Στέφανος Τσιβόπουλος παρουσίασε την «Ιστορία Μηδέν», μια σύνθεση αποτελούμενη από μία εγκατάσταση και μία σπονδυλωτή ταινία σε τρία μέρη. Το έργο διερευνά πώς επιδρά το χρήμα στις ζωές των ανθρώπων, πώς τις αλλάζει, ποιες σημασίες του δίνουν οι άνθρωποι. Η εγκατάσταση περιλαμβάνει αρχειακό υλικό, εικόνες και πληροφορίες, για διάφορες μορφές χρήματος και εγχρήματων συναλλαγών.

Στο πρώτο μέρος της ταινίας παρακολουθούμε έναν Αφρικανό μεταλλοσυλέκτη να περιπλανιέται στους δρόμους της νυχτερινής Αθήνας – μια ρεαλιστική αποτύπωση της υφεσιακής δυστοπίας. Καταλήγει σε μια πλουσιογειτονιά· από τον κάδο των σκουπιδιών ανασύρει μια αλλόκοτη ανθοδέσμη, φτιαγμένη από χαρτονομίσματα. Παίρνει την πολύτιμη ανθοδέσμη και παρατάει το καρότσι του.

Στο δεύτερο μέρος, ένας καλλιτέχνης συλλέγει εικόνες της Αθήνας, γκράφιτι, αφίσες, νεολαία, η σοδειά του δεν τον ικανοποιεί. Καταλήγει εκεί όπου άφησε το καρότσι του την προηγούμενη νύχτα ο Αφρικανός· το παίρνει και φεύγει.

Στο τρίτο μέρος, βλέπουμε ποιος άφησε την ανθοδέσμη: μια παράξενη κυρία με κιμονό. Την υποδύεται έξοχα η Ράνια Οικονομίδου: μια πάμπλουτη συλλέκτρια έργων τέχνης, η οποία ζει ανάμεσα σε γλυπτά του Πάβελ Αλτχάμερ και λευκώματα γεμάτα πεντακοσάρικα.

tsivo2

Χαϊδεύει τα γλυπτά και τις δεσμίδες των χαρτονομισμάτων, ο νους της τρέχει αλλού, αδυνατεί να συνεννοηθεί με έμπορους τέχνης που της έχουν πουλήσει έργα. Φτιάχνει χάρτινα άνθη, οριγκάμι, με πρώτη ύλη τα χαρτονομίσματα, και κάθε πρωί πετάει στα σκουπίδια την παλιά ανθοδέσμη και την αντικαθιστά με φρέσκια. Το τρίτο μέρος είναι μια τρυφερή, οξυδερκής και αυτάρκης αφήγηση για τη σχέση χρήματος, τέχνης, ζωής. Τα λέει όλα, με οικονομία, αμεσότητα και ποιητικό τρόπο. Θα μπορούσε να είναι όλη η έκθεση.

Το έργο του Τσιβόπουλου, με αφορμή την πολύπλευρη ελληνική κρίση, καταφέρνει να εκφράσει έμμορφα και περιεκτικά έναν προβληματισμό για την κατάσταση του θρυμματισμένου δυτικού ανθρώπου. Αποφεύγει την περιγραφικότητα, αν και όχι εντελώς, και επιχειρεί έναν πιο σύνθετο συλλογισμό, ταιριαστό με το συνολικό πνεύμα της φετινής Μπιενάλε, που αναζητεί βαθύτερες αξίες και νοήματα. Εν συνόλω μια παρουσία εντός συναγωνισμού. Επιμελήτρια είναι η Συραγώ Τσιάρα.

                                                                                          Πολιτιστική διπλωματία

VeniceBiennale

Στις παράλληλες εκδηλώσεις της μεγάλης έκθεσης, το Βρετανικό Συμβούλιο σε συνεργασία με τον οργανισμό της Μπιενάλε Βενετίας, οργάνωσε ένα φόρουμ με εξαιρετικά επίκαιρο θέμα: «Η αναγκαιότητα των τεχνών και του πολιτισμού σε δύσκολους καιρούς». Συμμετείχαν άνθρωποι του πολιτισμού απ’ όλη την Ευρώπη, γραφειοκράτες, πολιτικοί, διευθυντές μουσείων, ακαδημαϊκοί, μάνατζερ. Αντάλλαξαν εμπειρίες και προτάσεις από μια Ευρώπη που αλλάζει, πιέζεται από την ύφεση και τις περικοπές των δημοσίων δαπανών, και προσπαθεί να βρει νέο βηματισμό. Κοινή πεποίθηση: ο πολιτισμός δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως πολυτέλεια, αλλά ως συνεκτική ύλη των κοινωνιών, και ως ευκαιρία για ανασυγκρότηση και ανανοηματοδότηση.

Μια νέα αφήγηση για τον πολιτισμό ως δύναμη ανάπτυξης πρότεινε ο Πιερ Λουίτζι Σάκο, υπεύθυνος για τη Σιένα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ενώ ο Κρις Ντέρκον, διευθυντής της Tate Modern, επέμεινε στη διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα των μουσείων και τη μη εμπορευματοποίηση της τέχνης. Ο πολύπειρος πολιτικός και τραπεζίτης Πάολο Μπαράτα, πρόεδρος της Μπιενάλε, επεσήμανε επίσης ότι τα δημόσια αγαθά δεν μπορούν να πωλούνται σαν εμπορεύματα και ότι η τέχνη είναι τέτοιο δημόσιο αγαθό. Η πρωτοβουλία για το πολυεθνικό φόρουμ δείχνει τη Βρετανία πολύ κινητική στο πεδίο της πολιτιστικής διπλωματίας, με υψηλής στάθμης και πολυπρόσωπη ομάδα στη Βενετία, στο μεγάλο διεθνές ραντεβού των τεχνών.

* Πηγή: vlemma/

Πέμπτη, 6 Ιουνίου 2013

Jilly Ballistic: Συνέντευξη με την σημαντικότερη street artist της Ν. Υόρκης..

multi4_thumb11

Στην μετα- Banksy εποχή, μπορεί η street art να θεωρείται ακόμα περιθωριακή, underground και παράνομη; Υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ακόμα ότι η τέχνη υπάρχει μόνον στα μουσεία και στις γκαλερί;

Μισόν αιώνα περίπου μετά τον Μάη του ’68, η street art διεγείρει πλέον έντονα το συλλογικό ασυνείδητο της πόλης, δημιουργώντας ένα νέο status δημόσιας τέχνης. Τοιχογραφίες, stencil graffiti, 3D graffiti, sticker art, δημόσια κολάζ, κοινωνικά σχόλια σε αφίσσες, αντιδιαφήμιση, δημόσιες εγκαταστάσεις κλπ σφραγίζουν την καθημερινότητα στην πόλη. Οι δυνατές εντυπώσεις και οι ιδέες που προτείνουν ως ερεθίσματα, διαμορφώνουν μια νέα δημόσια σφαίρα, που προεκτείνει στον χώρο τον διεθνή διάλογο και ανταλλαγή πληροφοριών στα social media και δημιουργουν νέες αντιλήψεις ζωής, συμπεριφορές, αξιακά συστήματα ακόμη και μόδα.

          ArtilleryOfficer_thumb5    Grandpa_thumb5    

Η Jilly Ballistic είναι μια ιδιοφυής και ταλαντούχα καλλιτέχνης, με πολύ χιούμορ, πασίγνωστη πλην ανώνυμη. Τα τελευταία 3 χρόνια έχει κατακλύσει τον υπόγειο της Νέας Υόρκης και του Brooklyn με έργα και παρεμβάσεις μιας ιδιότυπης, conceptual subway art που επινόησε ή ίδια και που δημιούργησε τόση αίσθηση ώστε να την συγκρίνουν με τον Banksy! Παρότι ξεκίνησε ως συγγραφέας κάποια στιγμή θεώρησε φυσικό να αρχίσει να «ποστάρει» στους τοίχους του υπογείου τα σχόλιά της.

jilly_thumb8 Άρχισε να τοιχοκολλάει αφίσες με τις σοφές ή σκωπτικές  της “Συμβουλές Συμπεριφοράς”,  να αλλάζει τα φώτα σε χαζές διαφημίσεις επικολλώντας ψεύτικα Ιντερνετικά μηνύματα μετατρέποντάς τες σε αντιδιαφημίσεις ή ωραία κολάζ, να κολλάει παντού τα sticker της με διάφορες φιγούρες από μασκοφόρες νοσοκόμες και στρατιώτες του παγκοσμίου πολέμου κλπ. Εικόνες της υπάρχουν ακόμα και στις θέσεις του μετρό, ή σε άλλα σημεία μέσα στα βαγόνια. Τα έργα της είναι φίνα, ανθρωπιστικά, με μια χαρισματική Ντυσαμπιανή αύρα, κάτι σπάνιο. Είναι επίσης, εύστοχες σφήνες στον πονηρό κόσμο του εμπορίου και της χαζοδιαφήμισης που υποτιμά σταθερά την νοημοσύνη μας.. Έχουν πολύ χιούμορ, ιντριγκάρουν, προβληματίζουν, αποκαλύπτουν. Αλλά ας μας μιλήσει η ίδια καλύτερα..

                                                                                                                                          Συνέντευξη: Βασιλίκα Σαριλάκη

Art Noise: Ξέρω ότι μεγάλωσες στο Brooklyn, στις αρχές των 80’s, κι όπως έχεις πει  “εκειπέρα  τα graffiti ήταν πάντα μια αυτονόητη κατάσταση ” κι ότι βγήκες στο “κουρμπέτι” εδώ και 4 χρόνια. Αναρωτιέμαι πως αποφάσισες να γυρίσεις το νόμισμα κι εκεί που ήσουν συγγραφέας να αρχίσεις να “ποστάρεις” πλέον στους τοίχους του υπόγειου της Νέας Υόρκης;

Jilly Ballistic:  Δεν ήταν ακριβώς τόσο μια απόφαση, όσο  μια φυσική εξέλιξη. Ένιωσα πως το επόμενο βήμα που είχα να κάνω ήταν αυτό που ονομάζουμε street art. Όπως κάθε Νεοϋορκέζος/α, περνάω πολύ ώρα κάθε μέρα σε αυτούς τους χώρους του υπόγειου μετρό.  Μετά από όλο αυτό το διάστημα ξαφνικά ένιωσα ότι : να αυτό είναι! ένας άσπρος καμβάς ακριβώς μπροστά στα μάτια μου. Μπορώ να αλληλεπιδράσω μαζί του. Χρησιμοποίησέ τον για να μιλήσεις.

multi7_thumb6

Art Noise: Αισθάνεσαι ότι το μήνυμά σου περνάει στην αντίπερα όχθη; Είσαι ικανοποιημένη;

Jilly Ballistic: Το κοινό οπωσδήποτε παρακολουθεί, παρατηρεί. Και πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει γιατί προσπαθεί να ακούσει κάτι. Δουλεύω μέρα-μεσημέρι με τους Νεοϋορκέζους παντού γύρω μου, στην αποβάθρα ή μέσα στα βαγόνια. Μπορώ να σου πω εκ πείρας και λόγω της επαφής μου με το κοινό ότι διψάνε.. Όταν ξεκινάω να βάζω τα έργα μου, με παρακολουθούν και μόλις τελειώσω με ρωτάνε διάφορα πράγματα, κυρίως ποιού το πορτρέτο τοποθετώ ή γιατί βάζω αυτήν ειδικά την Συμβουλή Συμπεριφοράς. Μετά από την συζήτησή μας δείχνουν να εκτιμούν πραγματικά την καλλιτεχνική  προσπάθεια.Τραβάνε επίσης πολλές φορές φωτογραφίες τις οποίες κοινοποιούν και μοιράζονται στα social media όπου και σχολιάζονται. Κι έτσι ξαφνικά αρχίζει ένας διάλογος. Αυτό είναι μεγάλη υπόθεση.

                 JILLY2604_thumb8        ShootingwithDegaFilms_thumb22 

Art Noise: Θέλω να συζητήσουμε μαζί μερικές από τις “ Συμβουλές Συμπεριφοράς” σου .. π.χ το “Εάν το χτίσεις θα το βανδαλίσουν”. . Μερικοί άνθρωποι λένε ότι ασκείς βανδαλισμό. Στα Ελληνικά Βάνδαλος είναι εκείνος που καταστρέφει έργα τέχνης, όχι εκείνος που τα δημιουργεί . Κι η λέξη βανδαλίζω προέρχεται από την γαλλική λέξη  Vandalisme που αναφέρεται σε μια βάρβαρη Γερμανική φυλή που συνήθιζε να κονιορτοποιεί τις μύτες και τα αυτιά των αγαλμάτων γιατί πίστευαν ότι πρέπει να καταστρέψουν τις συγκεκριμένες “ διόδους της ψυχής” ώστε να μην ζωντανέψουν ξαφνικά τα αγάλματα!

POLICYADVISORYIfyoubuildittheywillvaΑλλά απο όσο γνωρίζω, είσαι λίαν ευγενής, δεν κόβεις ούτε τα αυτιά ούτε τις μύτες κανενός και επιπλέον θα πρέπει να προσθέσω εδώ, ότι πολλές διαφημίσεις δεν συνιστούν ακριβώς έργα τέχνης! Άρα πρόκειται εν προκειμένω για βανδαλισμό ή για κοινωνική προσφορά;

Jilly Ballistic: Η ευγένεια σε ορισμένες από τις "ψηφιακές" ψευδοπροειδοποιήσεις Mac ή  PC που χρησιμοποιώ, όπως το να προσθέσω στο τέλος μιας επισήμανσης Σας ευχαριστούμε ή Συγνώμη , προσθέτουν προφανώς λίγο χιούμορ στην κατάσταση. Κατά κάποιο τρόπο νιώθω σαν να γράφω μια σύντομη επιστολή εκ μέρους του κοινού σε εταιρείες ή την βιομηχανία του κινηματογράφου.

Όσο για την συγκεκριμένη Συμβουλή που με ρώτησες (Αν το χτίσεις, θα το βανδαλίσουν), αυτό ήταν ένα μήνυμα που προορίζεται στους εργολάβους lux πολυκατοικιών (condos), τις κατασκευαστικές εταιρείες, τους πολιτικούς που αλλάζουν τους όρους δόμησης, και την ίδια τη διοίκηση της Νέας Υόρκης. Τα Graffiti θα υπάρχουν πάντα. Κι η street art θα υπάρχει επίσης πάντα.

AGirlinRedDresswithCatandDogUpdatedA

A Girl in Red Dress with Cat and Dog, Updated (Ammi Phillips [1830] & Jilly Ballistic [2013]; 5th Ave 53rd St; MoMA platform), photo: JB

Art Noise: Είσαι η πλέον γνωστή – άγνωστη  street artist της Νέας Υόρκης. Έχεις φυτέψει χιλιάδες Ιντερνετικά “μηνύματα λάθους” και χιλιάδες αυτοκόλλητες εικόνες πάνω σε διαφημίσεις και τοίχους και τώρα σε συγκρίνουν με τον Banksy, μιαν εμβληματική, αποφασιστική φυσιογνωμία της διεθνούς street art…Πώς νιώθεις μ΄ αυτό και ποιά είναι η σχέση της δικής σου δουλειάς με του Banksy;

Jilly Ballistic: Το να με συγκρίνουν με τον Banksy ήταν -το λιγότερο που μπορώ να πω- απροσδόκητο για μένα. Είναι κολακευτικό. Ίσως να σημαίνει ότι βρίσκομαι στον σωστό δρόμο με την έννοια ότι τα μηνύματα καταφέρνουν να περάσουν, σηματοδοτούν κάτι και είναι επικοινωνήσιμα.

 

Art Noise:  Κατάφερες να μετατρέψεις μερικές ηλίθιες διαφημίσεις σε αντιδιαφημίσεις ή σε πραγματικά έργα τέχνης προσθέτοντάς τους απλώς τα πανέξυπνα συμβουλευτικά σου αυτοκόλλητα όπως το “ Μετακινήστε το στα σκουπίδια” κλπ ή  χρησιμοποιώντας paste-ups  με μασκοφόρες φιγούρες του Πρώτου και δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Τί είναι σημαντικότερο για σένα; Να περάσεις το μήνυμα στους ανθρώπους; να προκαλέσεις δεύτερες σκέψεις και προβληματισμό ή να κάνεις έξυπνα σουρεαλιστικά κολάζ χρησιμοποιώντας ως ready mades αυτές τις διαφημίσεις;

          manonaledge_thumb1   moveto_thumb9

Αριστερά: Tweet της @JillyBallistic: “Παρακαλώ συνεχίστε να αγνοείτε αυτήν την διαφήμιση. Ευχαριστούμε.” (M15 bus shelter; Allen St & Stanton St), Δεξιά: “Μετακινήστε στον κάδο απορριμμάτων”, πάνω σε διαφήμιση μπύρας.

Wherecravingsmeetinsulinshots.Greenp[2]                                       Εκεί που οι πόθοι συναντούν τις ενέσεις ινσουλίνης. (Greenpoint Ave; Church bound G)

Jilly Ballistic: Όπως ακριβώς αναφέρεις “τρέχω” διάφορα projects ταυτοχρόνως:  είναι οι ιστορικές εικόνες, η “ψηφιακή” δουλειά και  τα επικαιροποιημένα ιδιώματα όπως είναι οι “Συμβουλές Συμπεριφοράς”. Κι άλλα projects πάνε κι έρχονται συνέχεια. Δεν είναι ότι προτιμώ το ένα από το άλλο. Όλα εξαρτώνται πραγματικά από το σημείο που θα επέμβω.. Όταν έχω να κάνω με μια διαφήμιση ή θα βάλω επάνω ένα μήνυμα προειδοποίησης ή θα προσθέσω μια εικόνα που σχετίζεται με τον σχολιασμό που θέλω να κάνω. Αλλά οτιδήποτε και νάναι αυτό που έχει τελικά κολληθεί στον τοίχο θέλω να ελπίζω πως θα προκαλέσει έναν διάλογο, μερικές σκέψεις πάνω στο θέμα. Ή ακόμα κι ένα γέλιο.

      EncorePerformanceofLondonsWindmillDa[1]    FirstResponder19432013_thumb6 

adforJillyBsUraniumRushAnexcitingnew      Διαφήμιση της JillyB για το “εκπληκτικό νέο ηλεκτρικό παιχνίδι για όλη την οικογένεια” που λέγεται Uranium Rush-An (G train; car 5023) 

Art Noise:  Τί σε εμπνέει να φτιάξεις όλα αυτά τα slogans; Είναι όλα δικά σου;

Jilly Ballistic: Ναι, όλο το περιεχόμενό τους είναι δικό μου. Κι αυτό σημαίνει προφανώς, πως πρέπει αν ευχαριστήσω το Hollywood για την έλλειψη επινοητικότητας και τις εταιρείες για τα ελλειματικά προϊόντα.. Στην πραγματικότητα πρόκειται για την έλλειψη εμπιστοσύνης στο κοινό κι αυτό που θέλουν να υπογραμμίσουν είναι ακριβώς αυτό που με εμπνέει. Επίσης ο υπόγειος ολόκληρος, αυτός –καθαυτός είναι τόσο εκπληκτικός χώρος. Ανακατεύοντας παρελθόν και παρόν ταιριάζουν και συμπληρώνουν τόσο το ένα το άλλο και μας αποδεικνύουν τελικά πόσο λίγο έχουμε προχωρήσει μπροστά ως κοινωνία..

       POLICYADVISORYActionsspeaklouderthan[1]     IthinkthereforeImstressed._thumb3

Art Noise: Η Δημόσια Τέχνη συνδέεται συχνά με την κοινωνική κριτική αλλά και την πολιτική με την ευρεία έννοια. Ποιά είναι η σχέση σου με την πολιτική; Ο Banksy για παράδειγμα έκανε μια εγκατάσταση την εποχή του Occupy Wallstreet. Εσύ θα έκανες κάτι τέτοιο;

Jilly Ballistic: Κατά μία έννοια, αισθάνομαι πως οι στρατιωτικές εικόνες που εγκαθιστώ στους δημόσιους χώρους έχουν μια πολιτική χροιά.. Είναι λεπτό το μήνυμα, όχι τόσο ευκρινές ή ριγμένο κατάμουτρα στον θεατή. Παρολαυτά, ευχαρίστως θα περνούσα στο άλλο άκρο του φάσματος αν η στιγμή ήταν σωστή και αν μπορούσα να περάσω ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Η δουλειά μου έχει να κάνει με τον συγκεκριμένο χώρο κάθε φορά, είναι site specific, έχει έναν προσανατολισμό που εξαρτάται απο το περιβάλλον και είναι αυτό που λέμε εδώ – και – τώρα…άρα ναί, δεν έχω κανένα πρόβλημα να πώ ανοιχτά την γνώμη μου. Κάποιος πρέπει αν το κάνει.

Gtraincar5153_thumb12

                                   FreudianWarning.Theuseofpigstorepres[2]

Φροϋδική Προειδοποίηση. Η χρήση γουρουνιών προς αναπαράσταση των καπιταλιστικών επιθυμιών του “Θέλω περισσότερα” μπορεί να αποτελέσει ένα αθέλητο ολίσθημα. Παρακαλώ επανεξετάστε. Σας ευχαριστώ. Jilly Ballistic (W4th St Station; NY Lotto Ad)

Art Noise:  Γιατί χρησιμοποιείς κυρίως την Αμερικανική εικονοποιεία των Παγκοσμίων πολέμων κι όχι εικόνες άλλων φτωχών ή κατεστραμμένων χωρών ώστε να δημιουργήσεις το contrast με την σημερινή κατάσταση;

Jilly Ballistic: Σύντομα θα έχουμε την 100η επέτειο εφεύρεσης της μάσκας αερίων. Αυτό λοιπόν που ήθελα να κάνω ήταν να τοποθετήσω το πρόσωπο του πολέμου του τότε, στον δικό μας κόσμο, σήμερα. Αυτό το πρόσωπο έχει αλλάξει, αλλά όχι κι η συμπεριφορά του. Μοιάζει σαν να μπορεί κανείς να πάρει τα χαρακτηριστικά και τις αποφάσεις των κυβερνήσεών μας  ενός  αιώνα πριν, να τα βάλει δίπλα δίπλα με τις σημερινές κυβερνήσεις μας, κι αμέσως διαπιστώνει κανείς  μια εκπληκτική ομοιότητα.

                SoldierwithShellMtraincar9964_thumb     Ntraincar9036_thumb2    

                RecliningSoldier_thumb     Ridingormovingbetweencarsisprohibite         

Art Noise: Είδα το ωραίο, πρόσφατό σου  video https://vimeo.com/64965149  κι αναρωτήθηκα: δεν φοβάσαι να βάζεις τα έργα σου μπροστά σε όλους αυτούς τους περαστικούς κι επιβάτες; Κι αν σε συλλάβει η αστυνομία; Ποιά θα είναι η ποινή; Πόσο επικίνδυνο είναι αυτό που κάνεις;

Jilly Ballistic: Οι επιβάτες είναι περίεργοι για αυτό που κάνω και προσφέρονται για κουβέντα. Μόλις αρχίσεις να τους μιλάς για τα σχέδιά σου και τον σκοπό τους, οι άνθρωποι γίνονται φιλικοί προς αυτό που κάνεις και σε καταλαβαίνουν. όταν τους εξηγήσω ότι τα υλικά που χρησιμοποιώ δεν καταστρέφουν την ιδιοκτησία και δεν κοστίζει τίποτα να τα ξεκολλήσουν, ξαφνικά είναι ο ίδιος ο Νόμος που φαίνεται αυστηρός στα μάτια τους κι όχι ο καλλιτέχνης.

        POLICYADVISORYSomeartisillegal_thumb      POLICYADVISORYWheretheresawilltheres[2]

Art Noise:  Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι όλο αυτό το υλικό που χρησιμοποιείς κοστίζει. Πως τα βγάζεις πέρα με τα έξοδά σου; Μπορεί να πουληθεί η τέχνη του δρόμου;

Jilly Ballistic: Κάθε τόσο δέχομαι κάποια αιτήματα για να εγκαταστήσω έργα σε ιδιώτες, σε σπίτια και γραφεία. Όλες οι Συμβουλές Συμπεριφοράς μπορούν να τυπωθούν και να ταχυδρομηθούν. Άρα ναι, αν ενδιαφέρεται κάποιος να αγοράσει ένα έργο ή να του φτιάξω κάτι δεν έχει παρά να μου απευθυνθεί.

    ClosedforConstruction_thumb

Art Noise:  “ Σκότωσε την τηλεόρασή σου ”. Έκανες ένα πολύ πετυχημένο “collage” αλλάζοντας εντελώς το νόημα σε μια διαφήμιση τηλεοπτικών ειδήσεων κολλώντας απλώς επάνω μια εικόνα ενός στρατιώτη που πυροβολεί στην τηλεόραση. Πιστεύεις πραγματικά ότι μπορεί η TV να αξολοθρευτεί εντελώς απο οποιοδήποτε μέσο σαν το Internet;

KillYourTelevision_thumbJilly Ballistic: Η τηλεόραση πρέπει αν προσαρμοστεί στην εποχή του  διαδικτύου διαφορετικά θα πεθάνει στα σίγουρα, ή ακόμη χειρότερα: θα γίνει άσχετη. Τα περισσότερα τηλεοπτικά Reality  shows δείχνουν πως δεν θα αποσώσουν την μέρα. Χρειάζονται ποιοτικά προγράμματα. Να εμπιστευτείς την ιδέα πως ο θεατής μπορεί να διαχειριστεί το ευφυές ή το αμφιλεγόμενο κοινωνικό υλικό. 

Όταν προκύπτει μια καλογραμμένη εκπομπή, οι άνθρωποι μετατρέπονται σε αφοσιωμένους θεατές. Άρα δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι η TV θα τα καταφέρει. Αλλά οι εκτελεστικοί παραγωγοί δεν είναι δυνατόν να παράγουν 90% άχρηστες εκπομπές ή σκουπίδια κι ακόμα να ελπίζουν ότι το υπόλοιπο10% θα τους ξελασπώσει. . Το κοινό έχει πλέον επιλογές και θα πάει αλλού.

Σκότωσε Την Τηλεόρασή σου (36th St; Queens bound R/M), Photo: Jilly B. 

Art Noise:  Πρόσφατα πόσταρες μια φωτογραφία που δείχνει έναν εκτελεστικό παραγωγό που μοστράρει με έξαλλη περηφάνια ένα καδραρισμένο αφισάκι με μια Συμβουλή σου. Διαβάζουμε: “Η ομορφιά ανήκει στο μάτι του εκτελεστικού παραγωγού”. Έχεις επίσης κριτικάρει τον σεξισμό ποστάροντας το “Ο σεξισμός πουλάει” χρησιμοποιώντας ένα λογοπαίγνιο. Ως γυναίκα, μου αρέσει αυτή η ευγενής, μεταφεμινιστική σου προσέγγιση..Τί πιστεύεις για τις σεξιστικές διαφημίσεις και την εκμετάλευση της ομορφιάς σήμερα; Ξέρεις, ακόμη και μια προσπάθεια που έγινε στην Σουηδία να περάσει νομοθεσία κατά της σεξιστικής διαφήμισης τελικά απέτυχε..

       ExecutiveProducerTVTerenceposeswitha       POLICYADVISORYSexismSells._thumb

BustingSportsIllustratedClassonAveQu

                                                          Busting Sports Illustrated (Classon Ave; Queens G) photo:JB

Jilly Ballistic: Τόσο οι γυναίκες όσο και οι άντρες θα έπρεπε να νοιώθουν προσβεβλημένοι από αυτό. Όταν κάποιος σου λέει συνεχώς ότι “χάνεις” σε κάποιο θέμα και πως θα πρέπει να βελτιωθείς, ή σε κάνει να νοιώθεις ανεπαρκής, ή σε κάνει να νοιώθεις ανασφαλής μόλις βγεις έξω από την πόρτα τότε αυτό είναι συναισθηματικός εκβιασμός και κακοποίηση. Είναι μια καταχρηστική σχέση. Και κάθε εταιρεία που καταφεύγει σε αυτές τις τακτικές θα πρέπει να την κράξουμε. Κι έτσι απλά προσθέτοντας ένα κομμάτι της τέχνης σε μια τέτοια διαφήμιση λες: Όχι σε αυτό.

Fromdressinginjuriestodressingsuperm

    “ Ξεκίνησε ντύνοντας τραυματίες κατέληξε ντύνοντας supermodels.” (North. Blvd; Queens bound; R train platform), photo: Jilly B.

Art Noise:  όταν διάβασα το σύνθημά σου “It’s all fun and games until morality makes it hurt” ( Όλα έχουν πλάκα και είναι παιχνιδάκια μέχρι να σε πληγώσει η ηθική ) αντί να διαβάσω την λέξη  morality ( ηθική) διάβασα κατά λάθος την λέξη mortality (θνητότητα)!  Αμέσως ήρθε στον νού μου η λειτουργία της λεγόμενης Συγχρονικότητας του Jung κι άρχισα να κάνω παράξενες σκέψεις:

 “Μήπως μόνον η επίγνωση της θνητότητας είναι δυνατόν να μας οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου μπορούμε να αναζητήσουμε το πραγματικό ήθος αντί για την γελοία τρέχουσα ηθική που άλλωστε στηλίτευε κι ο ίδιος ο Νίτσε;”

 Ή μήπως έχω ξεφύγει τελείως Τί πιστεύεις;

POLICYADVISORYItsallfunandgamesuntilJilly Ballistic: Ο τρόπος της ακολουθίας των σκέψεών σου είναι ακριβώς ο λόγος που κάνω αυτό που κάνω. Έζησες κάποια συναισθήματα και σκέφτηκες κάποια ερωτήματα που αναλύουν αυτό που ξέρεις ή αυτό που νομίζεις ότι ξέρεις. Το διάβασες με τον ένα τρόπο, μπήκες σε ένα λαγούμι, μετά ξαναδιάβασες το μήνυμα και σε οδήγησε σε μια άλλη ενδοσκόπηση. Τέλεια.

 Art Noise:  Ποιά είναι τα τρέχοντα σχέδια και όνειρά σου;

Jilly Ballistic: Το πλάνο λέει να συνεχίσω να κάνω αυτό που κάνω, να συνεχίσω να κάνω έργα και να πειραματίζομαι. Να συνεργαστώ και με άλλους καλλιτέχνες και να κάνω έργα και σε άλλα μέρη. Το σχέδιο είναι να προχωρήσει  όμως πρώτα το μυαλό μου μπροστά..

 

Art Noise:  Έχεις έρθει ποτέ στην Ελλάδα και θέλεις να έρθεις στην Αθήνα να βάλεις μερικές εικόνες σου και στο δικό μας metro; Είσαι ευπρόσδεκτη όποτε θέλεις!

Jilly Ballistic: Δεν έχω έρθει ποτέ στην Αθήνα αλλά σίγουρα θα μου άρεσε πολύ η περίπτωση να έρθω και να δουλέψω στον υπόγειο εκεί πέρα.. Ύστερα, μπορούμε να πάρουμε κάτι να φάμε και να πιούμε και να το γιορτάσουμε.

Ευχαριστώ!

Κι εγώ!

jillyballistic1_thumb13

info

http://jillyballistic.tumblr.com/

http://www.flickr.com/photos/jillyballistic/

CannotLoadImage.Pleasetaptoretry._th                                             “Δεν μπορεί να φορτώσει η εικόνα. Παρακαλώ πατήστε να ξαναπροσπαθήσει”.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...