tag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post8438567037066092351..comments2024-02-25T21:40:10.401+02:00Comments on art noise: Πέθανε ο Γιάννης ΚουνέλληςVassilika Sarilakihttp://www.blogger.com/profile/03449822952195627746noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-92007900442422872742012-04-09T16:11:53.987+03:002012-04-09T16:11:53.987+03:00Κι όμως, Βασιλίκα μου, υπάρχει ακόμη η δυνατότητα ...Κι όμως, Βασιλίκα μου, υπάρχει ακόμη η δυνατότητα αυτής της επιλογής, και υπήρξε...αλλά άνευ σημασίας αυτά σε σχέση με τις δικές μας επιλογές. Σ'ευχαριστώEfi Strousahttps://www.blogger.com/profile/06059015608173966915noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-23235965575181663252012-04-08T23:35:21.232+03:002012-04-08T23:35:21.232+03:00Πράγματι ο Κουνέλλης είναι απο τους τελευταίους απ...Πράγματι ο Κουνέλλης είναι απο τους τελευταίους απογόνους του Ευρωπαικού μοντερνισμού, και του Ευρωπαικού διαφωτισμού ακόμα! Αλλά παρότι έζησε πάνω απο μισόν αιώνα στην Ιταλία, το έργο του αλλά κι ο τρόπος σκέψης του είναι τόσο πολύ Ελληνικά..με την ευρεία έννοια του όρου. Είναι ένας Ελλαδίτης και συχνά οι Ελλαδίτες, έχουν μια πιο καθαρή Ελληνική ψυχή γιατί ο νόστος(ο πόθος επιστροφής στην πατρίδα) τους κάνει πιο ακέραιους..<br />Τώρα το δεύτερο ερώτημά σας είναι δύσκολο.Εγω συμφωνώ απόλυτα με τον Κουνέλλη ότι το παρελθόν είναι πολύ σημαντικό για την διαμόρφωση κουλτούρας και πολιτισμού. Με αυτην την έννοια η μακραίωνη πολιτισμική Ιστορία της Ευρώπης, έναντι της Αμερικανικής ολιγόχρονης έχει μεγάλη σημασία, γιατί βασίστηκε κιόλας σε πολύπλευρους κοινωνικούς και πολιτικούς θεσμούς που καλλιεργήθηκαν στο διάβα των αιώνων και χύθηκε κι αίμα για αυτούς.Υπάρχει κι ένα συλλογικό ασυνείδητο επίσης, που αναζητά στο βάθος της ύπαρξης του Ευρωπαίου, ένα επίπεδο ποιότητας σκέψης και ζωής, όπως επίσης και μια πιθανή λεπτότητα και διάκριση των πραγμάτων που πιθανώς να μην απασχολούν και τόσο έναν Αμερικανό.. Η πτώση του επιπέδου της Ευρωπαικής κουλτούρας, αντανακλά σε μεγάλο βαθμό μια πτώση του αρχικού οράματος της Ένωσης της Ευρώπης σε πολιτισμικό επίπεδο, εκτός απο οικονομικό, κάτι που απηχούσε μια λογική του Διαφωτισμού..Σήμερα επικρατεί μια κατρακύλα στην Ε.Ε. και το χρηματοπιστωτικό παιχνίδι έχει επικρατήσει. Έχω την εντύπωση δε, ότι η Ευρωπαική κουλτούρα, παρότι έχει καταπέσει σε κύρος, ωστόσο δεν έχει καθόλου χαμένο το παιχνίδι γιατί έχει γερές ρίζες. Θεωρώ επίσης πως το Διαδίκτυο ενισχύει σε μεγάλο βαθμό την Ευρωπαική κουλτούρα γιατί αναδεικνύει επιμέρους φωνές, μικρότερων χωρών και σε κάθε περίπτωση ενισχύει την ποιότητα του διαλόγου, βάση του οποίου είναι κάθε πολιτισμός. Μπορεί να περνάμε ένα μεταβατικό στάδιο στο οποίο δεν έχει ακόμα αναφανεί, τί είδους δημοκρατία θέλουμε, τι είδους μετατροπή ή ρήξη με τον καπιταλισμό θέλουμε, αλλά ειλικρινά πιστεύω πως αυτό κυοφορείται σήμερα σε πολλούς ανθρώπους, αυτό είναι το σημερινό διακύβευμα για όλουε τους Ευρωπαίους..Vassilika Sarilakihttps://www.blogger.com/profile/03449822952195627746noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-90861318551429495832012-04-08T20:35:07.440+03:002012-04-08T20:35:07.440+03:00Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με αυτά π...Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με αυτά που λέτε. όταν ο Σούφι ποιητής Τζαλαλουντίν Ρουμί λέει«Θέλετε να αναπτύξετε νέα όργανα αντίληψης; Αυξήστε την αναγκαιότητα. Καλλιεργήστε συνθήκες» μιλάει ασφαλώς για την εκπαίδευση του μαθητευόμενου Σούφι. Αλλά βλέπετε εδώ, πως η "μέθοδος" αυτή έχει εφαρμογή σε πολλά άλλα πεδία όπως ευφυέστατα αντιληφθήκατε και συμπεράνατε μόνος σας. Και μόνον για την παρατήρησή σας αυτή άξιζε τον κόπο αυτή η ανάρτηση. Εαν ενδιαφέρεστε να μάθετε περισσότερα για τον Σουφισμό σας συστήνω ένθερμα το εξαιρετικό βιβλίο του Ίντρις Σαχ "Οι διδασκαλίες των Σούφι", εκδόσεις Πύρινος Κόσμος..<br />Όσον αφορά στην ουσία του σχολίου σας πάντοτε υπάρχουν προυποθέσεις για την γέννηση κάποιου νέου σημαντικού πράγματος και εν προκειμένω, δεν γίνεται να αναγεννηθεί η ελληνικότητα σε παλαιές βάσεις, χωρίς θεσμούς και παιδεία.Όχι εκπαίδευση, παιδεία και καλλιέργεια σε όλο το φάσμα της κοινωνίας. Αυτό, φυσικά, προυποθέτει αλλαγή πολιτικής και πλαισίου της.Vassilika Sarilakihttps://www.blogger.com/profile/03449822952195627746noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-22111762151848136172012-04-08T20:20:35.652+03:002012-04-08T20:20:35.652+03:00Ευχαριστώ πολύ Έφη μου για την διευκρίνηση σε σχέσ...Ευχαριστώ πολύ Έφη μου για την διευκρίνηση σε σχέση με την λέξη laico, που κι εγώ δεν ήξερα οτι σημαίνει "κοσμικός" στα ιταλικά, με την έννοια του ευρύτερου κοινού..όσον αφορά στην διοργάνωση της έκθεσης κι εγω έχω την εντύπωση πως δεν γνωστοποιήθηκε πολύ, αλλά θα μου φαινόταν παράξενο σε τέτοιες μέρες που ζούμε να υπήρχε οποιαδήποτε επιλογή "target group" του κοινού δεν υπάρχει πλέον θέση για τέτοιες πολυτέλειες αν με εννοείς..Vassilika Sarilakihttps://www.blogger.com/profile/03449822952195627746noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-55008347645841830622012-04-08T15:32:52.350+03:002012-04-08T15:32:52.350+03:00Θα ήθελα να ξεκινήσω τον σχολιασμό μου με την ετυμ...Θα ήθελα να ξεκινήσω τον σχολιασμό μου με την ετυμολογία της λέξης"νοσταλγία": νόστος=επιστροφή - άλγος=πόνος. <br /><br />Πόνος που δημιουργήται από την επιθυμία για την επιστροφή.<br /><br />Στο νοήμα αυτής της λέξης ενυπάρχει, η κεντρική ιδέα της αντίληψης του κόσμου, στην ευρωπαική κουλτούρα και διανόηση, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Χριστιανική διδασκαλία της εκδίωξης`και της πτώσης του ανθρώπου από τον παράδεισο. Ο "χαμένος παράδεισος" κατά την άποψη μου, και η νοσταλγία, εκφράζονται στην Ευρωπαική κουλτούρα , ως έλλειψη του κέντρου, της συμμετρίας, του μέτρου, δηλαδή ως την έλλειψη μιας σαφέστατα κρυστάλλινης εικόνας του κόσμου, η οποία εκφράζετε απόλυτα απο τον Γιάννη Κουνέλη που αποτελεί έναν από τους τελευταίους απόγονους του μεταφυσικού ευρωπαικού μοντερνισμού.<br />Και θέτω το εξής απλό ερώτημα: θα πρέπει να συνεχίσοομε να νοσταλγούμε πενθούωτες, και να μοιρολατρούμε για την "πτώση" της ευρωπαικής κουλτούρας, ή θα πρέπει να αναθεωρησούμε και να επαναπροσδιορισούμε την αντίληψη μας για τον κόσμο και την πραγματικότητα, η οποία θρυματίστικε και ρευστοποιήθηκε με έναν τρόπο αμετάκλητο.Tάσος Στυλιανούnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-63394672274732168942012-04-08T15:06:09.265+03:002012-04-08T15:06:09.265+03:00Εδώ μας δίνεται η ευκαιρία μιας διευκρίνισης πάνω ...Εδώ μας δίνεται η ευκαιρία μιας διευκρίνισης πάνω σε μια παρεξηγημένη ερμηνεία του επιθέτου "λαϊκός/λαϊκή", που ο Κουνέλλης συχνά έχει χρησιμοποιήσει στις συνεντεύξεις του στα ελληνικά. Πρόκειται για την παρερμηνεία της ιταλικής λέξης "laico", που σημαίνει "κοσμικός", όπως "κοσμική τέχνη" σε αντιδιαστολή με τη "θρησκευτική τέχνη", ή όποια άλλη μορφή δογματικής βάσης στην τέχνη. Αυτά...Βασιλίκα, η συνέντευξή σου με τον Γιάννη Κουνέλλη (το 2003? συμπεραίνω) έβγαλε καλή τροφή, γιατί τάϊζες τη συζήτηση με καίριες ερωτήσεις. Κρίμα, που για την πρόσφατη εκδήλωση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αρκετοί (συμπεριλαμβανομένης εμού) δεν είχαν ενημερωθεί. Δίνεται η εντύπωση ότι είχε γίνει μια διαφορετικής φύσης επιλογή του "target group" του κοινού, που είχε λάβει γνώση και πρόσκληση...επιλογή των διοργανωτών μάλλον ατυχής - ούτε μέσω ιντερνέτ έγινε ενημέρωση. Δεν πειράζει, η έκθεση έγινε και εν καιρώ θα την επισκεφθούμε. Ο Κουνέλλης με το έργο του πάντα κάτι μπορεί να μας δώσει σαν ερέθισμα, ακόμη και όταν το πλαίσιο της οργάνωσης απειλεί, κάποιες φορές, να υπονομεύσει την κατά Κουνέλλη έννοια του "laico" και να την αποδώσει ως "κοσμικότητα". Αυτό είναι μέρος του παιγνιδιού και της πρόκλησης που ο ίδιος πάντα ξέρει να χειρίζεται. Όχι, όμως, πάντα και οι κοσμικοί αποδέκτες του λόγου του...Efi Strousahttps://www.blogger.com/profile/06059015608173966915noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-88520629565158634102012-04-08T10:01:54.743+03:002012-04-08T10:01:54.743+03:00«Θέλετε να αναπτύξετε νέα όργανα αντίληψης; Αυξήστ...«Θέλετε να αναπτύξετε νέα όργανα αντίληψης; Αυξήστε την αναγκαιότητα. Καλλιεργήστε συνθήκες»<br /><br />νομίζω το πρόβλημα της ελληνικότητας εδώ και δεκαετίες είναι αυτό, η αδυναμία να συνθέσουμε νεωρώνες νέους, τρόπους αντίληψης νέους, να εκφράσουμε την ατελειωτη ποικιλία του κόσμου, υπάρχει μεγάλη έλλειψη παιδείας, και βλέπουμε συμβατικά και διεκπαιρεωτικά τα πράγματα, σαν ένας μισθός που τρέχει κάθε μήνα, αυτό έχει κάνει αντιδημιουργικό τον εγκέφαλο μας, το ότι ταξιδεύουμε στην ευρώπη και μαγευόμαστε από τη λεπτότητα, την ποικιλία και το νέο των αισθημάτων και των εικόνων και της τέχνης, δεν είναι μόνο επειδή είναι πλουσιότεροι, είναι επειδή αυτοί οι λάοί, έχουν μάθει από το σύστημα τους να είναι πιο δημιουργικοί..celsius33https://www.blogger.com/profile/03663178865150326883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-35313467759450097092012-04-07T22:38:57.272+03:002012-04-07T22:38:57.272+03:00Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας και φυσικά ο διάλογος ...Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας και φυσικά ο διάλογος είναι ευπρόσδεκτος και στηρίζεται σε διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις. Προσωπικά δεν πιστεύω σε διαχωρισμούς λαικής και μή τέχνης. Δεν χρειάζεται να είναικανείς 'ειδήμων" αλλά υπάρχει βέβαια το θέμα της Παιδείας που λείπει. Η τέχνη δεν είναι μια απλή εικόνα αλλά μια συμβολική -ως επι το πλείστον- εικόνα, φορτισμένη με σημασίες, με βιώματα προσωπικά, με νοηματοδοτήσεις που αφορούν στην κοινωνία,με "υπογραμμίσεις" και σχόλια που αφορούν στην ίδια την ιστορία της τέχνης, επίσης. Κανένα έργο τέχνης δεν είναι μονοσήμαντο, αλλά μάλλον αποτελεί μια καλή ευκαιρεία για διάλογο..Η τέχνη δεν είναι φτιαγμένη για να την ..καταλάβουμε ακριβώς, δεν είναι μια μαθηματική εξίσωση, αλλά για να μας συγκινήσει,να μας γοητεύσει, να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε κάποια πράγματα ή να μας κινητοποιήσει σε κάποιες κατευθύνσεις..Vassilika Sarilakihttps://www.blogger.com/profile/03449822952195627746noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4066500349901914557.post-70971510177238151782012-04-07T15:10:26.334+03:002012-04-07T15:10:26.334+03:00Θέλοντας να συμβάλω στο διάλογο μεταξύ διαφόρων απ...Θέλοντας να συμβάλω στο διάλογο μεταξύ διαφόρων απόψεων και αισθητικών προτιμήσεων, αποτολμώ να εκφέρω μία διαφορετική άποψη, χωρίς σκοπό να θίξω, αλλά επιθυμώντας να συνεισφέρω ανόθευτη, χωρίς φόβο και χωρίς πάθος, μία άλλη άποψη.<br /><br />Αυτό που δεν καταλαβαίνω, και ελπίζω να δείξετε κατανόηση για την απλοϊκότητά μου, είναι πώς μπορεί να θεωρηθεί "λαϊκή" η τέχνη, την οποία δεν καταλαβαίνει ο λαός.<br /><br />Αν και η μόρφωσή μου και η κουλτούρα μου μπορούν να με τοποθετήσουν μεταξύ ανθρώπων καλλιεργημένων και φιλότεχνων (με τους οποίους εξακολουθώ να διατηρώ επαφές και να συμμερίζομαι πολλές προτιμήσεις τους), ωστόσο η ζωή μου έδωσε πολλές φορές την ευκαιρία να γνωρίσω και να συγχρωτιστώ (ευχαρίστως και εκ πεποιθήσεως) με ανθρώπους χαμηλότερης μόρφωσης, ανθρώπους της χειρονακτικής βιοπάλης, γενικά αυτό που λέμε ανθρώπους "των αλωνιών" και όχι "των σαλονιών". Για να το πούμε αλλιώς, πατάω με το ένα πόδι εδώ και με το άλλο εκεί. Αυτό είναι λίγο σχιζοφρενικό μερικές φορές, αλλά μου δίνει και την ευκαιρία να "βλέπω" τη μία πλευρά με τα μάτια της άλλης.<br /><br />Ξέρω ότι αυτοί οι απλοί "λαϊκοί" άνθρωποι, και κάποιοι πιο καλλιεργημένοι αλλά με "λαϊκό" κριτήριο για μερικά πράγματα, θα έξυναν το κεφάλι τους, θα σήκωναν τους ώμους, θα αστειεύονταν ή θα σάρκαζαν αυτές τις καλλιτεχνικές απόπειρες.<br /><br />Ο καθένας έχει δικαίωμα στην άποψή του και στις προτιμήσεις του, φυσικά, απλά μου φαίνεται αστείο να μιλάμε για "λαϊκή" τέχνη όταν ο ίδιος ο "λαός" την αποβάλλει χωρίς δεύτερη σκέψη.<br /><br />Και πάλι, σεβόμενη το δικαίωμα στην προσωπική άποψη και στη διαφορετικότητα -- ευχαριστώ για τη φιλοξενία.Ελένη Πουλάκουhttp://writerswritingwords.com/beautiful-how-beautiful-you-are-my-love/noreply@blogger.com