Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

Spyros Kontakis, humor and design

1364549291                                                                                                                                                  Της Βασιλίκας Σαριλάκη

Ξεκίνησε να παίζει κλασσική κιθάρα στα 12 χρόνια του και σπούδασε μουσική θεωρία μαθαίνοντας παράλληλα ηλεκτρική κιθάρα. Ακολούθησε το ποπ ροκ, έφτιαξε μουσικά γκρουπάκια και δούλεψε για πάρα πολλά χρόνια παίζοντας κιθάρα σε πάνω από 300 cd περιοδεύοντας ανα τον κόσμο με τα διασημότερα ονόματα της ελληνικής μουσικής. Έζησε επίσης στο Λονδίνο συμμετέχοντας στην μουσική σκηνή της πόλης. Και ξαφνικά, 2 χρόνια πριν αποφάσισε να εγκαταλείψει την μουσική για το design. Σε χρόνο μηδέν κατάφερε να δρέψει διεθνείς δάφνες και η χάρη του έφτασε ως το Hollywood ..Ξεκίνησε απο το εξωτερικό και τώρα εκθέτει τα έργα του στην Αθήνα, μέχρι τις 13 Απριλίου  στο Fresh Hotel. Ο Σπύρος Κοντάκης είναι σίγουρα ένας τολμηρός όσο και τυχερός άνθρωπος με πολύ χιούμορ, βασικό χαρακτηριστικό των αντικειμένων που σχεδιάζει. Συζητήσαμε μαζί του εκτενώς ..

red

Art Noise Στο βιογραφικό σου αναφέρεις κάτι πραγματικά αποκαρδιωτικό. Λές πως τα περισσότερα τραγούδια στα οποία συμμετείχες ως μουσικός ήταν για τα σκουπίδια ή για να χρησιμοποιούνται στα μπαλκόνια να διώχνουν τα περιστέρια. Τόσο απελπιστικές είναι οι προοπτικές για έναν νέο μουσικό στην Ελλάδα που μάλιστα έχει παίξει με την Αλεξίου, την Πρωτοψάλτη κλπ;

Σπύρος Κοντάκης Ήταν ένα πολύ άσχημο κύκλωμα και δεν μου ταίριαζε δημιουργικά. Kαι δεν αναφέρομαι στα ονόματα που είπες αλλά και κάποιων ακόμα εξαιρέσεων. Συνέχεια νόμιζες ότι κάτι θα γίνει και δεν γινόταν ποτέ τίποτα. Ως μουσικός ήθελα να κάνω δική μου μουσική. Γιατί και τα τέσσερα χρόνια που έζησα στην Αγγλία μικρός, είχα διεθνή ακούσματα.. Στην Αγγλία, επειδή είχα καλούς μάνατζερ και παραγωγούς δικτυώθηκα δούλεψα, έπαιξα σε μιούζικαλ, έφτιαξα γκρούπ κλπ. όταν γύρισα στην Ελλάδα όμως μπήκα μεν στην δισκογραφία αλλά δεν μου δόθηκε η δυνατότητα από τις δισκογραφικές να κάνω δική μου μουσική απλώς έπαιζα όπου μου ζητούσαν κι έβγαζα ορισμένα χρήματα. Και δυστυχώς το μουσικό κύκλωμα στην Ελλάδα είναι ένα οικοτροφείο ματαιοδοξίας.

bio-2Art Noise  Και πόσα χρόνια ασχολείσαι με την μουσική;

Σπύρος Κοντάκης Περίπου 20..

Αrt Noise Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ένας νέος που ασχολείται με την μουσική δεν μπορεί αν έχει ελπίδα καμμία στην Ελλάδα;

Σπύρος Κοντάκης Δεν έχει ελπίδα κανένας με την μουσική στην Ελλάδα. Έτσι είναι. Δηλαδή εννοώ κανένας νέος που δεν έχει το μέσον να γίνει κάτι. Είναι το ίδιο πράγμα με το να πας να γίνεις δημόσιος υπάλληλος. Αν δεν έχεις μέσον δεν πάς.

 Αrt Noise Και τώρα μετά από αυτήν την διαδικασία πως μπήκες στο Design και μάλιστα σε εποχή κρίσης;

Σπύρος Κοντάκης Δεν ήταν εντελώς ξαφνικό..Από μικρός έφτιαχνα μακετούλες κι ήθελα να γίνω αεροναυπηγός. Επίσης η βασική μου φιλοσοφία ήταν μια επιστροφή στην παιδικότητα και στην δημιουργικότητα που σου δίνει ένα άμεσο αποτέλεσμα όπως τα αντικείμενα που σχεδιάζω που τα βλέπω να μορφοποιούνται άμεσα κι αυτό μου δίνει ιδιαίτερη χαρά..

Art Noise Και πως έγινε κι έφτασες στο Hollywood μέσα σε 2 χρόνια; Αυτό είναι πολύ εντυπωσιακό..Τα έργα σου βρέθηκαν στα χέρια ηθοποιών σαν την Εμα Στόουν και τον Αντριου Γκάρφιλντ του «The Amazing Spider-Man» και την Μπερενίς Μαρλό γνωστή απο το «Skyfall»..

kont

Σπύρος Κοντάκης Έχει μάλλον να κάνει με την έκρηξη αυθορμητισμού μου αλλά και με την άγνοια κινδύνου που την συνοδεύει.. Και στην Αγγλία όταν είχα πάει ως μουσικός πήγα κατευθείαν στην Sony. Δηλαδή την πρώτη μέρα πήγα και τους χτύπησα την πόρτα και τους λέω “Γειά σας” και με κοιτάζανε καλά καλά.. Και είδα έναν σημαντικό παραγωγό και του είπα. “Γεια σας είμαι από την Ελλάδα κι έχω κάνει αυτό.Θα με βοηθήσετε;” Ήταν και τρέλα και μια παιδική άγνοια κινδύνου.. Και τώρα αντί να “ωριμάσω” και να ελέγξω τον εαυτό μου έκανα το αντίθετο. Έκανα αυτά τα πράγματα έτσι όπως τα εμπνεύστηκα, χωρίς να πάρω γνώμη ενός αρχιτέκτονα, να σπουδάσω 100 χρόνια κλπ..Ύστερα,ο μάνατζέρ μου, ο Γιώργος Τσεβρένης, παρουσίασε ένα μέρος των έργων μου στους Γάλλους υπευθύνους της Sony - Columbia στη Γαλλία, οι οποίοι αποφάσισαν να φωτογραφηθούν με τα έργα μου γνωστοί ηθοποιοί, για την προώθηση των ταινιών. Και τον Δεκέμβριο του 2012 το "Conical" tea set δημοπρατήθηκε σε πλειστηριασμό που οργανώθηκε από το ίδρυμα Fight Aids Monaco (F.A.M.) της πριγκίπισσας Stephanie of Monaco. Η τσαγιέρα πουλήθηκε σε πολύ καλή τιμή.. Αυτη η εκδήλωση γίνεται για το AIDS κάθε 1η Δεκεμβρίου εδώ και 8 χρόνια..Άρεσε και της Stephanie που με κάλεσε και για του χρόνου να συμμετέχω..καί μούστειλε κι ένα γράμμα που μου λέει και πως μ΄αγαπάει και δεν μπορεί αν ζήσει χωρίς εμένα! (γέλια)

Art Noise Oπότε πως αισθάνεσαι τώρα;(γέλια)

Σπύρος Κοντάκης Εε βαρυστομαχιά λίγο.. Πλάκα κάνω..Είμαι τόσο χαλαρός που νομίζω ότι ήταν μεν θετικό αυτό που έγινε με την Στεφανί αλλά έχουμε κάνει πολλά πράγματα γενικά σε ένα χρόνο και είμαι ικανοποιημένος..Αλλά το θέμα είναι τι θα γίνει απο εδώ και πέρα γιατί η χώρα δεν βοηθάει καθόλου.. Οπότε θα πηγαινοέρχομαι στο εξωτερικό.

IMG_2517

Art Noise Οι Γάλλοι αγάπησαν το design σου..Ίσως να τους αρέσει βέβαια το βασικότερο στοιχείο στα έργα σου που είναι το άμεσο και άπλετο χιούμορ.. Βλέπουμε για παράδειγμα καρέκλες που δείχνουν σαν να περπατάνε, σιφονιέρες σαν να έχουν μισογκρεμιστεί απο το βάρος κλπ..

Σπύρος Κοντάκης Είναι όντως το χιούμορ, βασικό στοιχείο και του εαυτού μου..Και στην μουσική μου το χρησιμοποιούσα. Αλλά εδώ σε αντίθεση με την μουσική που είναι κάτι αφαιρετικό, σχηματοποιείται στο έργο μου και νομίζω πως αυτό είναι κάτι που χρειαζόμαστε γενικά και στις μέρες μας..

sdough_3-450x287

Art Noise Αλήθεια έκανες αυτά τα αντικείμενα ως χειροτέχνης ή είχες μελετήσει κιόλας design κι είχες κάνει τις επιλογές σου; Και είχες κάποιες προτιμήσεις συγκεκριμένες σε καλλιτέχνες ή εκδοχές design;

Σπύρος Κοντάκης Είναι κάπως μεταφυσικό.. Όταν ήμουν μικρός στο σχολείο μας πηγαίνανε σε κάποια μουσεία. Κι εγω θυμάμαι αυτά τα σχολεία που θυμίζανε Bauhaus. Ήταν κάπως άδεια, μεγάλα όπως π.χ το Πολεμικό μουσείο, το Ευγενίδειο Ίδρυμα κλπ Κι έτσι αυτό αποτυπώθηκε στην μνήμη μου κι είχα μνήμες απο έπιπλα και χώρους του Bauhaus. Είχα γενικά ιδιαίτερη αγάπη στα μοντερνιστικά κινήματα χωρίς να αποκλείω τα παλαιότερα..

IMG_2070

Art Noise Το Bauhaus έχει απανέλθει στην μόδα ειδικά μετά απο τις προπερσινές εκθέσεις στο Βερολίνο, τόσο στην τέχνη (βραβείο Turner) αλλά και στο design. όμως τα δικά σου έργα πέρα απο κάποια γεωμετρικότητα δεν χαρακτηρίζονται απο το Bauhaus τόσο που πίστευε πολύ και στην λειτουργικότητα ως ύπατη αξία. Γιατί τα δικά σου έπιπλα κι αντικείμενα είναι ουσιαστικά στο όριο μεταξύ design και κανονικού έργου τέχνης.. Το ότι είναι χρηστικά αντικείμενα δεν σημαίνει οτι δενείναι αντικείμενα τέχνης. Είναι μάλιστα πιο πολύ τέχνη παρά design.

Σπύρος Κοντάκης Μα εγώ θέλω να είναι χρηστικά τα έπιπλά μου και τα αντικείμενα που σχεδιάζω.. Έχω μια ιδιαίτερη φιλοσοφία για το αντικείμενο. Θέλω να εμπνέει έναν σεβασμό. Δεν μου αρέσουν τα transformers δηλαδή τα πολυμορφικά αντικείμενα ή έπιπλα. Μου αρέσει το αντικείμενο να είναι αυστηρό και να το γουστάρεις όπως γούσταρε η γιαγιά σου την καρέκλα της και δεν την άλλαζε με τίποτα. Μου αρέσει οι άνθρωποι να δένονται με τα έπιπλά τους, να τους μιλάνε.

Art Noise Ναι, εσύ δίνεις μια αίσθηση animated στο έπιπλο. Γιατί όταν βάζεις το φωτιστικό που έχει και το παιδάκι του απο δίπλα, ή βάζεις τις καρέκλες να περπατάνε, ή τον κύβο φωτιστικό που έχει μια ανακριτική οθόνη λάπτοπ σημαίνει ότι με κάποιο τρόπο θέλεις να “ζωοποιήσεις” τα έπιπλά σου.. Και κατ΄αυτην την έννοια κάνεις αυτό που θα λέγαμε “εννοιακό design”..

Σπύρος Κοντάκης  Ωραίο αυτό που είπες, μου άρεσε.. Mου αρέσει επίσης η συνέχιση του λάθους σε ένα αντικείμενο. Με εκνευρίζει αυτή η τάση των σχεδιαστών γαι το τέλειο, το αποδομημένο. Δηλαδή εαν είναι λιγάκι στραβό το πόδι μιάς καρέκλας το συνεχίζω νάναι ακόμα πιο στραβό!.

charmchair_6-450x287  0915_back  0918_back

Δηλαδή το λάθος είναι ένα μέρος της φύσης. Δεν υπάρχει στην φύση τετραγωνισμός του κύκλου! Οπότε και το λάθος είναι χρηστικό..

Art Noise Μα οι έννοιες του τρωτού και του ευάλωτου πέρα που είναι βασικές στην ζωή είναι και στην τέχνη.. Και τώρα μάλιστα χρειαζόμαστε πιο ανθρώπινες καταστάσεις.

Σπύρος Κοντάκης Μπράβο είναι πολύ ωραίο αυτό που λες.. Και τώρα το χρειαζόμαστε αλλά πρέπει να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε με την έννοια πλέον της βιτρίνας, όπου όλα είναι στην θέση τους όπως πρέπει. Μπορούν νάναι στην θέση τους αλλά μπορούν νάχουν όλα προσωπικότητα. Γιατί πρέπει να υπάρχει μια θεωρία και μια κουλτούρα διαφορετική γύρω από το αντικείμενο, έτσι. Κι έτσι μπορείς να ξεχωρίσεις από τον σωρό του IKEA.

newego_LARGE_t_641_105965125

Art Noise Πολύ σωστό..κι ειδικά η φράση “ο σωρός του IKEA!”. Ως γνωστόν σήμερα επιστρέφουμε στο χειροποίητο, στο φιλικό, το οικείο. Υπάρχει αμφισβήτηση του βιομηχανικού επίπλου πλέον..

Σπύρος Κοντάκης Μακάρι να προχωρήσει αυτό γιατί δεν χρειαζόμαστε μόνο αλλαγή στην οικονομία αλλά και στις αισθητικές μας κατευθύνσεις που είναι ισοπεδωμένες.. Αλλά η Ελλάδα είναι δύσκολη χώρα..Αν και πρέπει κι εδώ να γίνουν προσπάθειες..Ας μην απευθύνονται πλέον τόσο στους ξένους designers..Ας στηρίξουμε και την δική μας παραγωγή..

Art Noise Οπότε ποιά είναι τα μελλοντικά σου σχέδια τώρα;

Σπύρος Κοντάκης Ετοιμαζόμαστε για μια έκθεση στο Παρίσι όπου θα ανέβουμε σε λίγο καιρό να κάνουμε τις προετοιμασίες. Περιμένουμε κι ένα γύρισμα με ένα γαλλικό κανάλι, να έρθουν οι ηθοποιοί να το οργανώσουμε κι αυτό..

Art Noise Οπότε σου εύχομαι καλή επιτυχία και σε αυτήν την έκθεση και να σου πάνε όλα καλά..

Σπύρος Κοντάκης Σε ευχαριστώ πολύ..

IMG_2618

info

  • ArtWall, Fresh Hotel, Σοφοκλέους 26, Αθήνα 10552, τηλ. 210 5248511
  • Από την Τρίτη, 2 Απριλίου, μέχρι και το Σάββατο 13 Απριλίου
  • Curator: Ολιβιέ Ντεμποσκέ
  • Παραγωγή: Φένια Κοσοβίτσα, Blonde
  • Επισκεφθείτε το website του Σπύρου Κοντάκη
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...