Piet Mondrian, Aνεμόμυλος, 1905 Το πρώτο ερώτημα διερευνάται. Κάποιοι έσπευσαν να ρίξουν άμεσα τις ευθύνες στην διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μ. Λαμπράκη-Πλάκα και να ζητήσουν παραίτησή της. Μάλιστα στο γνωστό site Newsit του Νίκου Ευαγγελάτου, εμφανίστηκε ο σύμβουλος τέχνης Ν. Σταθούλης και δήλωσε μεταξύ άλλων: “ η ληστεία στην Εθνική Πινακοθήκη είναι λόγος παραίτησης της Μαρίνας Λαμπράκη - Πλάκα. Αυτή η γυναίκα δεν κάνει ούτε για να φυλάει άχυρα σε σταύλο, όχι για να φυλάει τέτοια αριστουργήματα.” χαρακτηρίζοντας την επιπλέον ανεύθυνη και καταλογίζοντάς της και αναδρομικές ευθύνες για το χάσιμο έργων του Ιόλα.. Την ίδια στιγμή ο υπουργός προστασίας του πολίτη Χρ. Παπουτσής, επεσήμανε ότι υπήρξε καθυστέρηση ωρών στην αντίδραση της ασφάλειας της Πινακοθήκης τονίζοντας ότι ''υπήρξε μόνο ο ένας φύλακας, ο οποίος ήταν μέσα στο Μουσείο κι ότι ενώ άκουσε τέσσερις με πέντε φορές το συναγερμό να χτυπάει, ενημέρωσε την αρμόδια ιδιωτική ασφάλεια που φυλάσσει το Μουσείο και προφανώς η αντίδρασή τους ήταν πάρα πολύ καθυστερημένη''. Με λίγα λόγια ρίχνει άμεσες ευθύνες στην ιδιωτική εταιρία και τις αποσείει από πάνω του. Όμως δεν είναι λιγάκι εύκολο να φταίει για όλα η διευθύντρια; Άνδρες της σήμανσης ερευνούν το χώρο μετά την κλοπή των τριών έργων. Η αλήθεια είναι πως είναι η πρώτη φορά στον ένα και πλέον αιώνα της ύπαρξης της Εθνικής μας Πινακοθήκης που την ληστεύουν. Η αλήθεια όμως, είναι επίσης, πως τέτοιες κλοπές έχουν συμβεί στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου.. Εάν κάποιος θα έπρεπε να παραιτηθεί για την κλοπή ενός έργου του Picasso , τότε τι θα έπρεπε να κάνει ο διευθυντής του Λούβρου στις αρχές του αιώνα όταν ένας Ιταλός έκλεψε την Μόνα Λίζα του Da Vinci, το διασημότερο έργο στον κόσμο και το δημοφιλέστερο του Λούβρου; Να αυτοκτονήσει ίσως; Ή τι θα περιμέναμε να κάνει ο διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Στοκχόλμης όταν το 1993 έκαναν φτερά οκτώ έργα του Picasso κι ένα του Braque συνολικής αξίας 40 εκατ. δολαρίων; Να θυμίσουμε μήπως, επίσης, ότι ακόμη και στην Νέα Υόρκη, της πλέον αστυνομοκρατούμενης περιοχής του κόσμου, εισέβαλλε ο Banksy και κατάφερε να κάνει τα δικά του έργα- μετωνυμίες γελοιοποιώντας την ασφάλεια 5 μουσείων (The Brooklyn Museum, The Metropolitan Museum of Art, The Museum of Modern Art, Museum of Natural History); Τέλος, πολύ πρόσφατα, στην Μέκκα της τέχνης, στο Παρίσι, στις 20 Μαίου του 2010, το Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris ανήγγειλε την κλοπή 5 πανάκριβων πινάκων της συλλογής του. Τα έργα ήταν: Le pigeon aux petits pois του Pablo Picasso, La Pastorale του Henri Matisse, L'Olivier Près de l'Estaque του George Braque, La Femme à l'éventail του Amedeo Modigliani και το έργο Nature Morte aux Chandeliers του Fernand Léger συνολικής αξίας €100 εκατ. ευρώ ! Μήπως να μην νοιώθουμε και τόσο μόνοι; «Η θλιβερή υπόθεση της κλοπής των τριών έργων τέχνης από το μουσείο μας, έχει δώσει την αφορμή να διατυπωθούν ποικίλα σχόλια για τα μέτρα ασφαλείας και την επαρκή φύλαξη του κτηρίου και των έργων τέχνης. Για την αποκατάσταση της αλήθειας σας γνωρίζω ότι η Εθνική Πινακοθήκη διαθέτει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας που εξυπηρετούνται και συντηρούνται από μια από τις πιο φερέγγυες ιδιωτικές εταιρείες. Τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν κάμερες παρακολούθησης των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων, συναγερμούς καθώς και πυρανίχνευση. Το σύστημα ελέγχεται συγκεντρωτικά από ένα συγκεκριμένο χώρο όπου ευρίσκονται όλες οι μονάδες του συναγερμού και οι οθόνες παρακολούθησης του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης. Ο φύλακας που βρισκόταν σε υπηρεσία τη συγκεκριμένη νύχτα της 8ης προς 9η Ιανουαρίου ενήργησε με αίσθημα ευθύνης και με απόλυτη επαγγελματικότητα και βρισκόταν σε συνεχή επικοινωνία με το κέντρο λήψης σημάτων της εταιρείας με την οποία συνεργαζόμαστε. Σε κάθε ενεργοποίηση συναγερμού ο φύλακας έκανε αυτοψία στους εσωτερικούς χώρους χωρίς να διαπιστώσει κάτι το ύποπτο. Το πρωί της 9ης Ιανουαρίου στις 4:30 περίπου, όταν χτύπησε ο συναγερμός, ο φύλακας ανέβηκε στο σημείο όπου είχε δοθεί το σήμα του συναγερμού και βρέθηκε αντιμέτωπος με τον διαρρήκτη, που ήταν οπλισμένος με φαλτσέτα, η οποία μάλιστα του έπεσε κατά την προσπάθεια της διαφυγής του. Ο φύλακας τον καταδίωξε αλλά δεν μπόρεσε να τον ακινητοποιήσει και αμέσως ειδοποίησε την εταιρεία λήψης σημάτων, οπότε και κατέφθασε σε ελάχιστο χρόνο η αστυνομία. Θεωρούμε ότι ο φύλακας εκτέλεσε το καθήκον του στο ακέραιο με κίνδυνο της ζωής του. Δυστυχώς η Εθνική Πινακοθήκη διαθέτει μόνο δύο νυχτοφύλακες οι οποίοι εναλλάσσονται στις βάρδιες. Το κτήριο της ΕΠΜΑΣ, αντιπροσωπευτικό δείγμα του διεθνούς ρυθμού της σχολής ΒΑUHAUS, διαθέτει πολλά ανοίγματα. Για να ενισχύσουμε την ασφάλεια του κτηρίου έχουμε κλείσει τα περισσότερα ανοίγματα προσπαθώντας να μην προσβάλλουμε τον αυθεντικό του χαρακτήρα, δεδομένου ότι έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο, της νεώτερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Η συγκεκριμένη μπαλκονόπορτα ήταν κλειδωμένη και διέθετε παγίδα συναγερμού την οποία απενεργοποίησαν οι δράστες ή ο δράστης. Μέσα από τα τζάμια τα οποία ήταν καλυμμένα με περσίδες, υπήρχαν ξύλινα τοιχία. Ο διαρρήκτης, αφού διέρρηξε την κλειδαριά και διείσδυσε στο στενό διάδρομο μεταξύ της πόρτας και του ξύλινου τοίχου έκαψε «καλώδια» συναγερμού και αναζήτησε πρόσφορο σημείο για να εισέλθει στον εκθεσιακό χώρο. Μόλις εισήλθε ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός ανίχνευσης «κίνησης» και ακολούθησαν όσα περιέγραψα παραπάνω. Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι σε κάθε συνεργασία με μουσεία, του εξωτερικού είχε προηγηθεί από την υπηρεσία ασφαλείας του ξένου μουσείου ενδελεχής έλεγχος της ασφάλειας των χώρων και πάντοτε ενεκρίνετο η επάρκειά του. Επειδή έγιναν διάφορα σχόλια που θίγουν το προσωπικό, επιστημονικό, διοικητικό, φυλακτικό και συντήρησης του μουσείου μας, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι πρόκειται για υπαλλήλους με υψηλά προσόντα και μεγάλη εμπειρία, που εργάζονται με αίσθημα ευθύνης, αφοσίωσης και ενθουσιασμό. Η απόδοση αυτού του υψηλού έργου έχει πανελλήνια και διεθνή αναγνώριση. Απόδειξη η εμπιστοσύνη των επισκεπτών του μουσείου μας που έχει ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια τα τελευταία χρόνια αλλά και το κύρος που χαίρει η Εθνική Πινακοθήκη στο εξωτερικό.» |
Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012
Ποιός φταίει για την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη;Τι απαντά η διευθύντρια Μ. Λαμπράκη- Πλάκα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Πολύ ωραίο άρθρο και μεστό. Η πολιτική λιτότητας τούτων των ετών πάντα πρώτα χτυπάει τον πολιτισμό κι έπειτα την παιδεία και την υγεία...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για το θετικό σχόλιο..Ειδικά τον πολιτισμό τον έχουν τσακίσει στην Ελλάδα καθώς και την Παιδεία. Αυτά όμως δεν είναι η προυπόθεση για να ανακάμψουμε γενικά;Γιατί ποιός και τι και με τί εφόδια θα αλλάξει το καθεστώς διαφθοράς εαν δεν υπάρξουν εναλλακτικά πρότυπα ζωής και κάποιο όραμα τέλος πάντων και για την νεότερη γενιά Ελλήνων;
ΑπάντησηΔιαγραφήσυγχαρητήρια για το άρθρο σου. Παρουσιάζει με τρόπο αντικειμενικό τη πραγματικότητά μας, σα κοινωνία, πολιτεία... μας αφήνει αβίαστα να σκεφτούμε και να επιρρίψουμε ευθύνες σε όσους πρέπει,σε αυτούς που μας στερούν το όραμα και όχι να ψάχνουμε εξιλαστήρια θύματα. Τι μας μένει να θυσιάσουμε ακόμα στο βωμό της λεγόμενης δημοσιονομικής εξυγίανσης?
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παιδεία και ο πολιτισμός είναι επενδύσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο. μόνο ο νεοφιλελευθερισμός βλέπει νούμερα...
ΑπάντησηΔιαγραφήσυμφωνώ απόλυτα ότι οι νέοι χρειάζονται εναλλακτικά πρότυπα ζωής, και όραμα, ας τους τα δώσουμε λοιπόν, ας δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα αναδείξουν αυτά τα πρότυπα ζωής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ προσεγμένη ανάρτηση !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρουσιάζει εξαιρετικά,πάρα πολλές θέσεις !
Συγχαρητήρια για τις ίσες αποστάσεις που τηρείς. !
Εγώ πάντως δεν άντεξα και αναδημοσίευσα ένα μέρος του άρθρου..
http://alhtheia1.blogspot.com/2012/01/blog-post_13.html
Συνέχισε τη προσπάθεια....
Noμίζω αγαπητέ Χρήστο ότι εντόπισες την ουσία του άρθρου. Μια συνάδελφος ιστορικός τέχνης που αναδημοσίευσε το άρθρο μου έγραψε "Για το αληθές της φύλαξης, το ΚΜΣΤ δεν μπορεί να ανανεώσει τις συμβάσεις φύλαξης οι οποίες έληξαν τέλος Δεκεμβρίου." Δηλαδή, και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσ/νίκης κινδυνεύει να μείνει αφύλαχτο ενετελώς! Οπότε πως ο Παπουτσής κατηγορεί την ιδιωτική ασφάλεια στην οποία αναγκάστηκε να καταφύγει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης;Μήπως εαν το κράτος παρείχε τα αναγκαία στην ασφάλεια δεν θα συζητούσαμε τώρα για απώλειες; Και απο που κι ως που η οικογένεια Παπανδρέου έχει 160 αστυνομικούς φύλαξη κι η εθνική μας Πινακοθήκη 2 και μάλιστα εναλλάξ δηλαδή έναν; Πως ο ένας να φυλάξει ένα οικοδομικό τετράγωνος Και Λούης να ήταν είναι φανερά αδύνατον. Οπότε...αντιλαμβάνεσαι..
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για την αναδημοσίευση..Βασιλίκα