Νέα Υόρκη. - Την δεύτερη έκθεση του γνωστού φωτογράφου και καλλιτέχνη φωτοκολάζ Thomas Barbèy παρουσιάζει η Emmanuel Fremin Gallery μέχρι τις 21 Απριλίου. "Όνειρα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο" είναι ο τίτλος αυτής της έκθεσης και συμπεριλαμβάνει αποκλειστικά ασπρόμαυρες φωτογραφίες .
Ο Barbèy γεννήθηκε στο Greenwich, του Connecticut το 1957 και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στη Γενεύη της Ελβετίας. Η ανατροφή του ήταν ιδιαίτερη και η ζωή του ακραία κοσμοπολίτικη. Οι γονείς του μετακόμισαν στην Ευρώπη όταν ήταν έξι μηνών.Έζησαν στην Ιταλία και τη Γερμανία για κάποιο χρονικό διάστημα, και μετά εγκαταστάθηκαν στη Γενεύη, της Ελβετίας, για 17 χρόνια.. Ο Barbey ξεκίνησε την ζωγραφική νωρίς, σε ηλικία13 ετών. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, αλλά τα εγκατέλειψε για να ακολουθήσει μια επιτυχημένη καριέρα ως μουσικός και στιχουργός. Μόλις κατάφερε να μπει στα ιταλικά μουσικά charts, αποφάσισε να μετακομίσει στην Ιταλία όπου και έμεινε για δεκαπέντε χρόνια. Την φωτογραφία την ξεκίνησε αρχικά ως χόμπι, αλλά σύντομα θα κέρδιζε τα προς το ζην του, ως φωτογράφος μόδας. Το 1995 αυτός και η σύζυγός του, Σουζάν επέστρεψαν στην Αμερική. Μετά από χρόνια δουλειάς στο χώρο της εμπορικής φωτογραφίας, ξαναβρήκε επιτέλους την καλλιτεχνική του ελευθερία, δημιουργώντας φωτογραφικά κολάζ..
Κάποιες πρώιμες επιρροές του που υπήρξαν οι προάγγελοι για τις μεταγενέστερες σουρεαλιστικές του εικόνες ήταν ο Philippe Druillet, ο Roger Dean, ο René Magritte, ο MC Escher όπως κι ο H.R. Giger. Αυτοί οι καλλιτέχνες, επηρέασαν έντονα τις εικονιστικές στιχομυθίες του “τέλους του κόσμου” που περίπου αφηγείται ο εικονοκλαστικός φακός του Barbèy. Σήμερα, ζει στο Λας Βέγκας, της Νεβάδας, και ταξιδεύει πολύ συχνά για έμπνευση, για να συλλάβει νέες εικόνες και ιδέες με τον φακό του. Εκθέτει σε διάφορες διεθνείς γκαλερί και έργα του συμπεριλαμβάνονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές.
Αν ζούσε σήμερα ο André Breton, σίγουρα θα είχε αγαπήσει τις σουρεαλιστικές εικόνες του Barbèy, όχι μόνον για το ευθαρσές τους ύφος αλλά και για την δυνατή υπόγεια κοινωνική κατακραυγή που υποβάλλουν.. Και παρόλο που πολλοί μιμήθηκαν το ιδιοφυές έργο του René Magritte, ξέρετε, αυτό που οι άνθρωποι αιωρούνται στον ουρανό, βαστώντας ομπρέλες, κι εσείς θα συμφωνήσετε, πως η απεικόνιση-μετωνυμία του Barbèy είναι η καλύτερη!
Οι φαινομενικά “παράλογες”, νεοσουρεαλιστικές συνθέσεις του Barbèy είναι αλήθεια σκωπτικές γιατί μας προειδοποιούν για την ανοησία του πολιτισμού μας, τον στρουθοκαμηλισμό μας απέναντι στην παγκόσμια καταστροφή του περιβάλλοντος και κατά κάποιον τρόπο αποτελούν ένα είδους μοιραίας προειδοποίησης για το ενδεχόμενο τέλος του πολιτισμού μας... Μερικές από τις εικόνες αυτές μοιάζουν με τις προφητείες περί της Αποκαλύψεως! Αλλά και το χιούμορ τους είναι ολέθρια ευχάριστο γιατί είναι ανατρεπτικό!
Η έννοια του μεγαλειώδους ή της μεγαλειώδους επερχόμενης καταστροφής είναι ένα από τα κεντρικά του θέματα. Παράλληλα βέβαια, τα τελευταία 20 χρόνια ο καλλιτέχνης δημιουργεί φωτογραφίες που απεικονίζουν μια ποικιλία άλλων θεμάτων: αστικά τοπία, δέντρα, παραλίες, γόνδολες και καθεδρικούς ναούς. Χρησιμοποιεί δε συχνά, εικόνες τετριμμένες που όταν μιξάρονται, αυτοανατρέπονται εντελώς!..Αυτή είναι η μαγεία άλλωστε της αλχημείας του..
Για πολλούς καλλιτέχνες, το Photoshop και η επεξεργασία γραφικών έχει καταντήσει το απόλυτο reflex στη σύγχρονη φωτογραφία. Ο Barbèy διάλεξε αντίθετα τον λιγότερο ταξιδεμένο δρόμο.
Ο δικός του τρόπος είναι ένας προσωπικός και περίπλοκος λαβύρινθος διαδικασιών που έχει ως αποτέλεσμα τις περίεργες αυτές συνθέσεις. Κάθε αρνητικό έχει επιλεγεί μετά από χρόνια, και μερικές φορές δεκαετίες αποθήκευσης, και στη συνέχεια,συνδυάζεται με άλλα αρνητικά προκειμένου να δημιουργήσουν μια αδιανόητη εντέλει μεταμόρφωση. "Η διαδικασία του μοντάζ μου –λέει- ξεκινά με την ιδέα. Στη συνέχεια ακολουθείται από την παράθεση και την επιλογή των αρνητικών. Το τελικό σχέδιο δημιουργείται μετά από μια πολύ προσεκτική επιλογή των διαδικασιών εκτύπωσης όπως την λεγόμενη συντονισμένη εκτύπωση όπου στριμώχνουμε πολλά αρνητικά μαζί, με αποτέλεσμα να εκτυπώσουμε ταυτόχρονα εικόνες σάντουιτς, ή πάλι προσχεδιάζουμε μια διπλή έκθεση στην κάμερα. Επίσης μπορεί να ξαναφωτογραφηθούν φωτογραφίες που ήδη έχουν υποστεί κολάζ, ή ακόμα μπορεί να επιλέξω συνδυασμό όλων των παραπάνω μεθόδων,,
Εξαίρετο! συγχαρητήρια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυαγγελία Χατζητρύφωνος