Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Κρίση στα media. Που μας οδηγεί η κουλτούρα του σεξισμού;

sexist

                                                                                       Της Βασιλίκας Σαριλάκη

Κάποτε, έλεγαν μια φράση..πώς η θέση που επιφυλάσσει στην γυναίκα μια κοινωνία, δείχνει και το επίπεδό της. Σοφή φράση!  Σήμερα στο ζενίθ της κρίσης, το φτηνιάρικο, εξευτελιστικό και σεξιστικό θέαμα βάζει την σφραγίδα του στον ξεπεσμό των media, ακυρώνοντας κάθε έννοια πολιτισμού και παιδείας. H βία του σεξισμού είναι ένας σαφής δείκτης της τριτοκοσμικής μας πλέμπας και είναι ενδεικτικό το πόσο η έλλειψη παιδείας και κουλτούρας οδηγεί την νεολαία σήμερα στον λαϊκισμό και κυρίως στην βία.... Στην έρευνα που ακολουθεί, προσπαθούμε να δούμε πως έχει η κατάσταση στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε σχέση με τον σεξισμό, ειδικότερα στα media, στην διαφήμιση, αναψηλαφώντας και την φοβερή εποχή Κωστόπουλου όπου τα περιοδικά τίμησαν τόσο την βία του σεξισμού..



To έξυπνο και πολύ ενδιαφέρον αυτό video που δημοσίευσε η Huff Post είναι αποτέλεσμα έρευνας και καλλιτεχνικής εργασίας  σπουδαστριών κι έχει θέμα “Πως θα ήταν οι σεξιστικές διαφημίσεις αν άλλαζαν οι ρόλοι των δύο φύλων. Παράλληλα περιέχει στοιχεία ερευνών πάνω στο θέμα”.                                              

Δυστυχώς, μας συνήθισαν στην βία του σεξιστικού θεάματος. Μας συνήθισαν να βλέπουμε στην TV μοντελοβίζιτες, να ασκούν συχνά χρέη παρουσιάστριας, μισόγυμνες χειμώνα-καλοκαίρι σε τηλεπαιχνίδια, πρωϊνάδικα, μεσημεριανά, έως και δελτία καιρού! Συνηθίσαμε να βλέπουμε σεξιστικές διαφημίσεις, σεξιστικά “ρεπορτάζ”, τηλεπαρουσιαστές να χουφτώνουν δημόσια Τζούλιες..να μας πλασάρουν φτηνά σεξιστικά ανέκδοτα δημοτικού, χυδαία βιντεάκια της πλάκας. Κι από πίσω το εμπόριο. Ψυχών τε και σωμάτων..Κρυφό ή φανερό, με κρυφές ή φανερές πόρνες, με κρυφούς ή φανερούς νταβατζήδες, ή ματάκηδες, απ’ όλα έχει ο μπαχτσές..Ύστερα ήρθε ο βιασμός της Τοπαλούδη που ταρακούνησε τα νερά και τώρα ο παίκτης του Big Brother που εκστόμισε ότι άμα δεν του κάτσουν βιάζει!!

sexist open legs

Κι ενω το ΕΣΡ κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια ακόμα, νέο τηλεπαιχνίδι ονόματι The bachelor δείχνει έναν νέο που έχει ένα χαρέμι 20 γυναικών που διαγκωνίζονται για να τον κατακτήσουν! Η νεολαία μεγάλωσε με τον κυνισμό του σεξισμού. Ανεχόμαστε πλέον έως και πορνοτηλεφωνικές υπηρεσίες καναλιών που διανυκτερεύουν ως οπτικά μπουρδέλα, χωρίς ποτέ να έχει παρέμβει κανένα απολύτως ΕΣΡ! Ως που θα πάει αυτό; Είναι θέμα πουριτανισμού; ΌΧΙ. Απλά όλο αυτό δεν έχει καμία σχέση με το σεξ και τον έρωτα που απελευθερώνουν τον άνθρωπο. Είναι μάλιστα αντίθετα!.Έχει σχέση με το εμπόριο,την βία και τα πρότυπα που πάνε να μας φορέσουν σαν στενά παπούτσια..


                              Φωτο απο το Bachelor ξένης χώρας

 Παραλίγο στην Ευρώπη.. Στον σημερινό hard core καπιταλισμό, στην ξέφρενη εκμετάλλευση και τον κυνισμό του ανταγωνισμού, τα δικαιώματα των γυναικών έχουν σαφέστατα οπισθοχωρήσει. Ακόμα και στα πλέον αναπτυγμένα Βόρεια κράτη της Ευρώπης, όπου το κοινωνικό κράτος διαθέτει κατακτήσεις που ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα θα είχαν άλλοι λαοί, οι οπισθοχωρήσεις αυτές είναι ορατές. Πάρτε παράδειγμα την Σουηδία. Κάτι πήγε να γίνει το 2008 στην Βουλή της όταν μετά από πολλά αιτήματα έβγαλε αίφνης κόκκινη κάρτα στην σεξιστική διαφήμιση, αλλά σύντομα την πήρε πίσω.

clip_image002Η χώρα με τους πλέον προωθημένους νόμους περί ισότητας των δύο φύλλων είχε ζητήσει τότε από την καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του Γκέτενμποργκ Eva-Maria Svensson (που είναι και ευρωβουλευτής του κόμματος της Αριστεράς της Σουηδίας) την σύνταξη ενός νέου σχεδίου νόμου που να απαγορεύει ολοσχερώς την σεξιστική διαφήμιση. Ο νόμος κατατέθηκε στην Βουλή, αλλά δυστυχώς δεν ψηφίστηκε καθώς κόλλησε στο δικαίωμα περί ελευθερίας Τύπου!. Η ελευθερία της αξιοπρέπειας της γυναίκας πήγε περίπατο. Την ημέρα εκείνη ή αριστερή βουλευτής ρώτησε τον αντίμαχο βουλευτή το αυτονόητο:

   “Why should women’s bodies be used to sell things?”

Αυτή η ερώτηση δεν απαντήθηκε ποτέ.. Αφορμή για την κατάθεση του νόμου ήταν μια διαφήμιση μπύρας που έδειχνε μια κοπέλα με ερεθισμένες θηλές κάτω από το μπλουζάκι της την ώρα που έπινε την μπύρα! Η διαφήμιση καταργήθηκε. Αλλά ο νόμος δεν πέρασε. Κρίμα.

Γιατί ο δίκαιος αυτός νόμος που θα ψηφιζόταν τότε, δεν περιοριζόταν στην απαγόρευση των διαφημίσεων που προσβάλλουν μόνο τις γυναίκες αλλά και τους άνδρες όταν χρησιμοποιούνται σεξουαλικά υπονοούμενα εις βάρος τους ή όταν χρησιμοποιείται το γυμνό σώμα υπαινικτικά για προώθηση προϊόντων. Ήταν ένας νόμος που θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα προηγούμενο και σε άλλες χώρες..Αυτά συνέβησαν στην Σουηδία. Τι γίνεται όμως στο Ελλαδιστάν;

Elladistan. Πίπες και μοντελοβίζιτες..Όλοι θα έχετε ακούσει την περιβόητη διαφήμιση που λάνσαρε κάποτε επί χούντας, μια πίπα, με το αμίμητο σλόγκαν «αν δεν θέλεις να τον παίρνεις από πίσω πάρ’ του μια πίπα». Η διαφήμιση αυτή όπως μου είπε μεγάλος διαφημιστής έκανε πάταγο, έγινε χοντροκομμένο σεξιστικό ανέκδοτο σε παρέες, μικρών και μεγάλων κι άργησε πολύ να αποσυρθεί. Από το χοντροκομμένο αυτό ανέκδοτο του λιμανιού, που ωστόσο αποτελούσε εξαίρεση, φτάσαμε σήμερα στον απόλυτο κυνισμό, την καθολική «αποδοχή» της σεξιστικής διαφήμισης και την σχεδόν πορνογραφική εικόνα της γυναίκας στα Μ. Μ. Ε. 

Με  μοντελοβίζιτες, που ενίοτε ασκούν και χρέη παρουσιάστριας, ημιτσίτσιδες χειμώνα-καλοκαίρι σε τηλεπαιχνίδια, (είναι παντός καιρού ..διαθέσιμες) στα πρωϊνάδικα, στα μεσημεριανά, πιο παλιά και στα δελτία καιρού! Και με διάσημους τηλεπαρουσιαστές να χουφτώνουν δημόσια Τζούλιες.. Φτηνά σεξιστικά ανέκδοτα, χυδαία υπονοούμενα, τρίψιμο στις μπάρες, κόλλημα στον εγκέφαλο με το σεξ με χαζοβιντεάκια, ακόμη κι ο προθάλαμος ενός μπουρδέλου θα έδειχνε πιο σοβαρός.. Κι από δίπλα το εμπόριο. Ψυχών τε και σωμάτων..Κρυφό ή φανερό, με κρυφές ή φανερές πόρνες, με κρυφούς ή φανερούς νταβατζήδες, ή ματάκηδες, όλα έχει ο μπαχτσές..

Ο σεξισμός λοιπόν κι η χρησιμοποίηση του γυναικείου σώματος ως αντικειμένου προς πώληση προϊόντων πολύ καλά κρατεί. Και κανείς δεν μιλάει. Όλοι γνωρίζουν τις πορνοτηλεφωνικές υπηρεσίες των τηλεοπτικών καναλιών που διανυκτερεύουν ως οπτικά μπουρδέλα, χωρίς ποτέ να έχει παρέμβει κανένα απολύτως ΕΣΡ καθόσον βέβαια, αυτό το θέαμα είναι απολύτως θεμιτό και ποιοτικό! Η γενική εικόνα της τηλεόρασης δεν ενθαρρύνει καθόλου προς μιαν έννοια αξιοκρατίας και ποιότητας παρά προβάλλει πρότυπα συχνά επικίνδυνα.. Αναρωτιέται κανείς. Ο μόνος δρόμος να γίνεις παρουσιάστρια περνάει απαραίτητα από την φωτογράφηση με εσώρουχα; Κι αν ναι, τότε γιατί δεν ισχύει  και για άντρες; Γιατί δεν είδαμε ακόμα–λέω τυχαία- τον  Χατζηνικολάου με σλιπάκι στο MAX; Γιατί μόλις γελάσατε μ΄ αυτό και το άλλο σας φαίνεται αυτονόητο;

                                                                                         Ώδή στην Φλορίντα Πετροτσέλι   

                                                                                                                 Στην πρωινή Μελέτη και το 2008 στο ΜΑΧ.

Η υποκρισία της Ελληνικής κοινωνίας περισσεύει και δεν είναι θέμα πουριτανισμού αλλά απόλυτης ξεφτίλας πλέον. Γι’ αυτό φτάσαμε στα σημερινά μας χάλια. Και ναί η τέχνη δεν ενοχλείται καθόλου από το γυμνό, -υπάρχουν χιλιάδες έντεχνες  ή μη γυμνές απεικονίσεις, γλυπτά  και φωτογραφίσεις- αλλά σιχαίνεται την υποκρισία! Δεν ενοχλεί το γυμνό, αλλά η βία της πορνικής εικόνας, ως υπόσχεση ανταλλαγής ή ως υποταγή στην αντρική εξουσία. Το να βλέπεις συνεχώς το σώμα σου να προβάλλεται ως μέσο κάθε είδους συναλλαγής, ως κακοποιημέν﨔αντικείμενο” ή ως φτηνό, ανταλλακτικό προϊόν για διάφορες..υπηρεσίες. Έ όχι!

 clip_image018

Μερικοί  άντρες, δυστυχώς, νομίζουν πως “κάθε γυναίκα κρύβει μέσα της μια πόρνη”. Αυτό  όχι μόνο είναι ψέμα αλλά ισχύει το ακριβώς αντίστροφο. Οι πραγματικά ερωτικές γυναίκες δεν μπορούν να λειτουργήσουν πορνικά, γιατί γνωρίζουν τον έρωτα κι έτσι αρνούνται να αυτοκακοποιηθούν..γιατί περί αυτού πρόκειται.. Ενώ οι πόρνες, υποδύονται τον ερωτισμό, δεν τον ζούν, αφού οι ίδιες έχουν υποβιβάσει το σώμα τους σε αντικείμενο. Αλλά ακόμη κι εδώ υπάρχει η φυλετική βία. Οι γυναίκες είναι γυμνές και πουλάνε προϊόντα, οι γυναίκες είναι πόρνες. Οι άντρες κατ’ εξαίρεσιν. Και μάλιστα οι περισσότεροι άντρες δεν θεωρούνται καθόλου πόρνοι όταν πηγαίνουν με μία πόρνη ενώ στην πραγματικότητα συμμετέχουν στην ίδια ακριβώς πράξη πορνείας! Απόδειξη γι’ αυτό είναι ο τρόπος που παλαιότερα αντιμετωπίστηκαν οι πόρνες που είχαν aids. Διαπομπεύτηκαν χωρίς δεύτερη σκέψη αν και αυτό θα ήταν αδιανόητο να γίνει π.χ για τους πελάτες τους..

ralli   Εξώφυλλο, μεσημεριανό και μετά ίσως βουλευτής;

Σήμερα, λοιπόν, στην τάχα «εκσυγχρονισμένη» Ελλάδα του 2020, συνεχίζουμε να βλέπουμε διαφημίσεις όπου γυναίκες τρίβονται ημιτσίτσιδες σε ακριβά αυτοκίνητα σαν να ήταν γάτες, ή κάποιος τους βάζει χέρι στο μπροστινό κάθισμα, ή ανοίγουν το πλυντήριο πατώντας το κουμπί με τον πισινό τους! Είναι φυσικά πασίγνωστο, ότι όλες μας έτσι βάζουμε πάντα το πλυντήριο μπροστά!

Επίσης, χαμός γίνεται με την σεξιστική διαφήμιση σε πανώ στην επαρχία. Ίσως την περιβόητη φράση του Κωνσταντίνου Καραμανλή πως η Ελλάδα είναι ένα απέραντο φρενοκομείο θα πρέπει τώρα να την μεταλλάξουμε στο Η Ελλάδα είναι ένα απέραντο πορνείο!

Η μπάλα του σεξισμού καμιά φορά παίρνει και τους άντρες. Στα τηλεοπτικά πλέον πλατώ, κάποιες γυναίκες- “αφέντρες”, χιλιοφωτογραφισμένες σε glossy περιοδικά σε στάσεις “ξέκωλου” εκδικούνται πλέον σεξιστικά άντρες- αντικείμενα..Τους είπαν φαίνεται να έχουν όλοι το ένα πόδι λυγισμένο, να φαίνεται καλύτερο το….τους, έτσι λένε στις μοντέλες το επέκτειναν και στους άντρες!..Ένας δεξιά, ίσως να βαριέται και ξύνει τα ..

 stikoudi

Ο κρυμμένος σεξισμός. Πολλοί διαφημιστές καταφεύγουν στον λεγόμενο «κρυμμένο σεξισμό», όρο που υποδηλώνει σύμφωνα με καταχωρημένες μελέτες την υπόγεια έκφραση ανισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών. Παλαιότερο ένα τηλεοπτικό spot έδειχνε δύο πρωταθλήτριές μας του beach voley να διαφημίζουν ένα προϊόν. Την στιγμή που πηδούσαν ο φακός εστιαζόταν επαναληπτικά στα γεννητικά τους όργανα..

Το φαινόμενο αυτό όχι μόνον δεν είναι τυχαίο, αλλά είναι πολύ γνωστό σε όσους το έχουν αναλύσει. Σχετικές μελέτες του Messner έχουν αποδείξει τα ακόλουθα.

1.Τα γυναικεία sports μεταδίδονται στην τηλεόραση κατά 5% έναντι 95% των ανδρών. Όταν δείχνουν στιγμιότυπα από τα πλέον δημοφιλή γυναικεία sports, το τένις και το basketball, η κάμερα εστιάζει κατ’ εξακολούθηση κάτω από τις φούστες των τενιστριών ενώ φυσικά ποτέ δεν στοχεύει στα γεννητικά όργανα των αντρών όταν παίζουν τένις..

2. Ο ίδιος μελετητής αναφέρει πως οι σχολιαστές των αθλητικών ειδήσεων συχνά αναφέρονται στις αθλήτριες με λέξεις όπως «τα κορίτσια» προσδίδοντάς τους μια έννοια παιδιού ενώ δεν λένε «τα αγόρια» όταν μιλάνε για άντρες αθλητές.

Αναδημοσιεύω σχετικά: Από Antigoni Kalaitzi Σαβ, 2011-07-09 20:46 http://www.athensbars.gr/ta-mme-stin-ellada-einai-seksistika

pasxalidou_apantisi_stin_bokota_0 

... σύμφωνα με την Αλεξάνδρα Πασχαλίδου... 

«Με ανάγκασαν να κάνω τη Eurovision. Εγώ ξεκίνησα με συνεντεύξεις, με την Αλιέντε, την Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, αλλά μετά η ΕΡΤ με ανάγκασε να κάνω τη Eurovision. Η αλήθεια είναι ότι ως γυναίκα στα ΜΜΕ στην Ελλάδα δεν έχεις πάρα πολλές επιλογές. Ένιωσα ακριβώς τι σημαίνει: «Η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της» και είναι και πολύ πιο σεξιστική η Ελλάδα. Νομίζω ότι είναι πολύ πιο δύσκολο εδώ να είσαι γυναίκα. Θυμάμαι ότι είχα πάει σε μια εκπομπή της ΕΡΤ που την έκανε ο Λάλας και είχε θέμα το ποδόσφαιρο. Εγώ είμαι ποδοσφαιρόφιλη, παρακολουθώ το άθλημα αυτό εδώ και 20 χρόνια. Και όταν ήρθε η δική μου σειρά τι λέτε με ρώτησε ο κύριος Λάλας; «Θα πήγαινες με τον Ροναλντίνιο, σου αρέσει σαν άντρας;». Του ανταπέδωσα την ερώτηση: «Εσύ θα πήγαινες;». Αυτό δεν μου έχει συμβεί ποτέ. Στη Σουηδία δεν υπήρχε περίπτωση, θα του έκανα μήνυση. Στην κρατική τηλεόραση. Δεν υπάρχει αυτό».

clip_image016Σύμφωνα με την μελέτη Lovdal από το 1970 μέχρι σήμερα ο ρόλος της γυναίκας στις διαφημίσεις είναι της νοικοκυράς, που φροντίζει τα παιδιά και σερβίρει γεύματα, ακόμη κι όταν παρουσιάζεται ως εργαζόμενη ενώ κυρίως στις νυχτερινές διαφημίσεις μετατρέπεται σε σεξουαλικό αντικείμενο του πόθου. Είναι σε κάθε περίπτωση εξαρτώμενη κι υποδεέστερη του άντρα.. Μια ενδιαφέρουσα μελέτη για τον σεξισμό και την υπόγεια λειτουργία του στην κοινωνία έχει κάνει κι ο Bourdieu. Δεν το φανταζόσαστε ε;

  Όταν η διαφήμιση κανιβαλίζει. Την τελευταία δεκαετία η κατάσταση έχει αλλάξει δυστυχώς προς το χειρότερο. Ίσως, μάλιστα, την αρχή να σηματοδότησαν οι κατά πολλούς ρατσιστικές εικόνες της Benetton που εισήγαγαν ένα νέο κύμα βίας στην διαφήμιση.

Η διαφήμιση έχει εκτραχυνθεί παγκοσμίως και σε μερικές περιπτώσεις δεν εκφράζει απλώς τα γνωστά σεξουαλικά στερεότυπα που όλοι γνωρίζουμε, αλλά φτάνει κυριολεκτικά στα όρια του κανιβαλισμού! Στην Τσεχία κυκλοφόρησε μια τηλεοπτική διαφήμιση με το εξωφρενικό κανιβαλιστικό σλόγκαν «Θέλετε ζουμερά στήθια ή τραγανά μπούτια;» δείχνοντας στήθη και οπίσθια γυναικών ενώ διαφήμιζε τηγανητά στήθη και μπούτια κοτόπουλου από το Kentucky της Αμερικής, την γνωστή αλυσίδα K.F.C! Και να σκεφτεί κανείς ότι αυτή η διαφήμιση αφορά φαστφουντάδικα που πάνε παιδιά!

Παράλληλα στην Γαλλία μια αντίστοιχη “αλληγορικά πρόστυχη” διαφήμιση κινητοποίησε πολλές αντιδράσεις από γυναικείες οργανώσεις. Πρόκειται για μια διαφήμιση κρέμας γάλακτος της εταιρίας Suchard.

clip_image006

Το σλόγκαν είναι «Ακόμη κι όταν την ξαπλώσω, και την χτυπήσω αυτή παραμένει χυμένη». Ή άλλη διαφήμιση της ίδιας εταιρίας για σοκολάτες που δείχνει ένα γυμνό top model που δηλώνει. «Λέτε όχι αλλά εμείς ακούμε ναι».

Τα παραδείγματα δεν είναι τυχαία. Στην Γαλλία, τις ΗΠΑ και τις τέως Ανατολικές χώρες της Ευρώπης παρουσιάζονται οι πλέον σεξιστικές διαφημίσεις. Σ’ αυτές τις χώρες δεν υπάρχουν νόμοι ή κώδικες δεοντολογίας που να προστατεύουν από την προσβολή της γυναικείας αξιοπρέπειας. Έτσι στην Γαλλία η οργάνωση (κατά του σεξισμού στην διαφήμιση) Meute οργανώνει μποϋκοτάζ και συσπειρώνει πολύ κόσμο. Οφείλουμε κι εμείς στην Ελλάδα να ξυπνήσουμε επιτέλους.. Πώς αλλιώς να το πω;

Αντίθετα στις μουσουλμανικές χώρες λόγω πουριτανισμού απαγορεύεται ακόμα και η επίδειξη του γυμνού σώματος στην τηλεόραση. Εκεί υπάρχει το αντίστροφο πρόβλημα της ανελευθερίας. Κάποιες καθολικές χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ν. Αφρική, το Μεξικό, ή οι Φιλιππίνες είναι αρκετά φειδωλές. Στην Σκανδιναβία, υπάρχει αρκετό γυναικείο γυμνό στις διαφημίσεις. Σε κάποιες χώρες οι ίδιες οι διαφημιστικές Ενώσεις προσπαθούν να αυτοπεριοριστούν. Είναι η περίπτωση του Καναδά, της Γερμανίας, της Αγγλίας, της Αυστραλίας. Στην Ελλάδα όλα είναι ανεξέλεγκτα.

Κάποτε, όμως, πρέπει να το αντιληφθούμε. Το σεξιστικό πρόσωπο της κοινωνίας δεν αφορά μόνον στις γυναίκες που βλέπουν καθημερινά το σώμα τους, την σεξουαλικότητα και την γυναικεία τους ταυτότητα να εξευτελίζονται σε δημόσια θέα. Είναι θέμα γυναικών κι αντρών να μην επιτρέψουν στους αδίστακτους κερδοσκόπους να τους μετατρέπουν καθημερινά σε σεξουαλικά ανδρείκελα και ανεγκέφαλους- καταναλωτές.

Τι λέτε για έναν virtual ομαδικό βιασμό; Ας δούμε όμως την άθλια ρητορική ορισμένων..”διαφημίσεων¨” και εάν αυτές άξιζαν να ονομάζονται τέτοιες ή έπρεπε να απαγορευτούν γιατί βιάζουν πραγματικά με οπτικό τρόπο όχι μόνον την αξιοπρέπεια των γυναικών αλλά επειδή πλασάρονται σε τεράστια πανώ, μπορεί  να ωθήσουν και σε πιθανές εγκληματικές ενέργειες. Το ηλεκτρονικό περιοδικό Feministe  μας δείχνει αυτήν  που θεωρεί ως την πιο σεξιστική διαφήμιση του 2008 και απευθύνεται στον γνωστό designer ρούχων με τα εξής λόγια:

clip_image008

“ Σε ευχαριστούμε Duncan Quinn  που διαφημίζεις τα κοστούμια σου με την εικόνα ενός άντρα που φαίνεται να έχει στραγγαλίσει μια ημίγυμνη γυναίκα με εσώρουχα, πάνω στο καπό ενός αυτοκινήτου. Θα σ΄ αρέσει πολύ φαίνεται όταν βλέπεις εικόνες νεκρών ή μαστουρωμένων γυναικών που είναι αρκετά σέξυ για να πουλάνε αντρικά ρούχα”. Στο ίδιο μήκος κλίματος και η επόμενη διαφήμιση του Dolce @ Gabbana..Θα μπορούσε κάλλιστα ή όχι να υπαινίσσεται επερχόμενο ομαδικό βιασμό;

        clip_image010

Το πολύ ανησυχητικό είναι βέβαια, ότι η πλειονότητα αυτών των αφισών έχει ως target group δηλαδή κυριολεκτικά ως στόχο την νεολαία. Αυτήν την ένταση των σεξουαλικών ενστίκτων των νέων αλλά και την δίψα για σεξουαλική επαφή των εφήβων εκμεταλλεύονται οι μεγάλες αυτές διαφημιστικές εταιρείες προκειμένου να πουλήσουν οποιοδήποτε προϊόν θα κάνει έναν άντρα να αισθάνεται σούπερμαν όταν χτυπάει ή βιάσει ή και σκοτώσει μια γυναίκα!! Απίστευτο!

Playboy και βουλκανιζατέρ..

Και αυτές ακριβώς τις εικόνες χρησιμοποίησαν και γνωστά μέχρι πρόσφατα περιοδικά μιμούμενα αυτές τις αθλιότητες. Για να σας φέρω ένα και μόνο παράδειγμα δείτε πως μιμείται ο έλληνας φωτογράφος ακριβώς την παραπάνω σεξιστικότατη διαφήμιση του Duncan Quinn στην φωτογράφηση για το Nitro.. Μόνο που εδώ αντί να την έχει στραγγαλίσει την τραβολογάει από το μαλλί στο πάτωμα.. Φυσικά, ο Έλληνας, πιθανώς πιο εξοικειωμένος με εικόνες του playboy στα νιάτα του, προτίμησε να την δείξει ως κουνελάκι με βρακί σε σχήμα καρδιάς –sic- και τα πόδια διάπλατα ώστε να περιγράφεται σαφώς στο μαύρο σατέν η σχισμή του αιδοίου! Ήθελε την εικόνα πιο χύμα σαν αυτές που βάζουν τα βουλκανιζατέρ! Αυτό ήταν το …zeitgeist.. της μεγαλειώδους εποχής Κωστόπουλου, ΚΛΙΚ, ΝΙΤΡΟ, DOWNTOWN κλπ, που τόσο τίμησαν την βία του σεξισμού..

Φυσικά υπάρχουν πλέον και αντιδράσεις σε αυτό το χάλι. Και αυτές συχνά έρχονται με την μορφή των graffiti πάνω στις τσοντοαφίσες.. Είναι μάλιστα πολύ πιθανόν, εγώ αυτό πιστεύω, αυτά τα graffiti να τα γράφουν άντρες που σιχάθηκαν πια αυτήν την κατάσταση. Επιτέλους! Δεν είναι κανείς κομπλεξικός ούτε πουριτανός όταν καταγγέλλει την σεξιστική βία! Έρωτας και σεξιστική βία είναι αντίθετες έννοιες. Καιρός να το καταλάβουμε! Γιατί ο έρωτας κι ο ερωτισμός είναι ελεύθερες κι απελευθερωτικές ενέργειες. Δεν είναι η σκλαβιά κανενός καταναγκασμού..

clip_image012   clip_image014

                                                                                 From Oxford street

 

sexism right


Video που τραβήχτηκε από παλιές εκλογές στα ΤΕΙ Πειραιά, όπου η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ γιορτάζει διακορεύοντας με μπλε πέη πράσινα κοτόπουλα και μια πλαστική κούκλα! Παράλληλα χειρονομούν χυδαία και φωνάζουν σεξιστικά συνθήματα, όπως και η πλευρά της ΠΑΣΠ που φοράει πράσινα μπλουζάκια! Αυτό είναι το επίπεδο χουλιγκανισμού και σεξιστικής καφρίλας που διέπει υποτιθέμενους ενήλικες “επιστήμονες”..που συνοδεύεται από προφανές έλλειμμα παιδείας και κουλτούρας.

                FEMINISM IS THE “RADICAL” NOTION THAT WOMEN ARE PEOPLE !


                        

33 σχόλια:

  1. "που δεν ζουν καν σε κανένα χωριό.."????????????????

    "Η υποκρισία της Ελληνικής κοινωνίας περισσεύει και δεν είναι θέμα πουριτανισμού αλλά απόλυτης ξεφτίλας πλέον. Γι’ αυτό φτάσαμε στα σημερινά μας χάλια." ........................................ ........................
    κατά τ' άλλα ok,τα γνωστά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. sugxarhthria k sumfwnw se ola.8elw mono na pros8esw oti o sexismos einai h aitia g thn amartia pou epikratei pantou k g auto o 8eos mas misei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. xairomai ostoso pou uparxoun k antres pou exoun suxa8ei auth thn katastash an k oi sugkekrimenoi einai elaxistoi dustuxws...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ντρεπόμαστε για το σώμα μας αλλά αποφασίζουμε εμείς πως θα το χρησιμοποιούμε! Αν θέλει κάποιος άνθρωπος λοιπόν να εμπορευματοποιήση το σώμα του, αφήστε τον να το κάνει! Τι σας πειράζει αν είναι επιλογή μου ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το δικό σου κάνε ό,τι θες... ιδιωτικά. Τα δικαιώματα των προσωπικών επιλογών περιορίζονται στην ιδιωτική σφαίρα. Οχι στη δημόσια, όχι προς μίμηση και παραδειγματισμό. Να μην γίνεσαι ο κανόνας.

      Διαγραφή
    2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    3. Ποια η διαφορά του εμπορευματοποιώ το σώμα μου δημόσια και εμπορευματοποιώ το σώμα μου ιδιωτικά ; Η δεύτερη περίπτωση είναι γνωστή, μοντέλο , γλάστρα σε εκπομπή , πόρτα σε club και πολλά άλλα. Η πρώτη ; Γίνετε να εμπορευματοποιήσεις το σώμα σου δημόσια; Μήπως εννοείτε κάτι άλλο;

      Διαγραφή
    4. @Xasi Machos, θα μου επιτρέψεις να σου δώσω μερικά παραδείγματα, από τη δική μου οπτική γωνία;

      Δημόσια εμπορευματοποίηση..
      #1 Περιοδικά σαν το Playboy, τα οποία υπάρχουν στα περίπτερα, κι όλοι έχουν πρόσβαση με το αντίστοιχο χρηματικό αντίτιμο. Στα περιοδικά αυτά, τα οποία ακόμη και τα μικρά παιδιά έχουν πρόσβαση, απεικονίζονται γυναίκες ως αντικείμενα, στα σώματα των οποίων, έστω κι από απόσταση, έχουν όλοι πρόσβαση. Η γυναίκα και το σώμα της γίνονται πλέον αγαθά/αντικείμενα στα ράφια των περιπτέρων.

      Ιδιωτική εμπορευματοποίηση..
      #1 Περιοδικά σαν το Playboy τα οποία διαθέτει κάποιος στο σπίτι προς ιδίαν χρήση μέσω χρηματικού αντιτίμου. Για το Χ αντίτιμο απέκτησες πρόσβαση στις απεικονίσεις των σωμάτων των γυναικών αυτών. Μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις ξανά και ξανά, αντί να προσπαθήσεις να αναπτύξεις ισότιμες και υγιείς σχέσεις με γυναίκες στην πραγματική ζωή. Αυτό που μάλλον δεν γνωρίζεις είναι ότι κάθε φορά θα πρέπει να είναι λίγο πιο βίαιες οι εικόνες, καθώς εθίζεται κανείς πολύ γρήγορα. Επίσης, τα νεαρά αγόρια αρχίζουν σε νεαρή ηλικία να φλερτάρουν με την νοοτροπία ότι μπορούν μέσω χρημάτων να αποκτήσουν άμεσα πρόσβαση στα σώματα των γυναικών - εμπορευματοποίηση και αντικειμενοποίηση.

      Δημόσια εμπορευματοποίηση
      #2 Η γυναίκα, την οποία επισκέπτεσαι εσύ στον οίκο ανοχής, και συνευρίσκεσαι μαζί της έναντι χρηματικού αντιτίμου. Στην σύστησε κάποιος συνάδελφος από τη δουλειά. Ο οίκος ανοχής βρίσκεται σε μια γειτονιά του κέντρου. Όσοι περνούν από εκεί γνωρίζουν ότι έναντι χρηματικού αντιτίμου μπορούν άμεσα να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους και να αποκτήσουν πρόσβαση στα σώματα γυναικών για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. 'Αλλο παράδειγμα δημόσιας εμπορευματοποίησης είναι οι εκδιδόμενες γυναίκες των πεζοδρομίων, οι οποίες δεν διαφέρουν πολύ από αυτές οι οποίες βρίσκονται στους οίκους ανοχής. (Αν εξαιρέσεις τα μεγαλύτερα ποσοστά θανάτων και κακοποίησης λόγω των συνθηκών εργασίας στις εκδιδόμενες γυναίκες των πεζοδρομίων)

      Ιδιωτική εμπορευματοποίηση
      #2 Η γυναίκα, την οποία φέρνεις στο σπίτι σου, και συνευρίσκεσαι μαζί της έναντι χρηματικού αντιτίμου. Στην σύστησε κάποιος συνάδελφος από τη δουλειά. Μέσω του χρηματικού αντιτίμου έχεις αποκτήση πρόσβαση στο σώμα μιας γυναίκας για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Το μυαλό σου αρχίζει να ταυτίζει αυτού του είδους την πελατειακή σχέση με τις ισότιμες σχέσεις που θα μπορούσες να αναπτύξεις με γυναίκες.

      Όχι, δεν γίνεται να εμπορευματοποιήσεις το σώμα σου δημόσια. Σπάνια είναι δική σου επιλογή.
      Το σώμα εμπορευματοποιείται δημόσια μέσω διάφορων κυκλωμάτων και συστημικών αδικιών.
      Από τις διαφημίσεις στον δρόμο με ημίγυμνες τραγουδίστριες.. έως τις εκδιδόμενες γυναίκες.
      Το θέμα είναι ανοιχτό προς συζήτηση. Θα χαρώ να διαβάσω και τη δική σου άποψη :)

      Διαγραφή
  5. "που δεν ζουν καν σε κανένα χωριό.."
    εχω μεγαλώσει σε χωριό και πίστεψέ με η θέση της γυναίκας εκει δεν ειναι αυτη που περιγράφεις. αντιθετα..
    ο σεξισμός και τέτοιου ειδους συμπεριφορές ανηκουν στην αστική κουλτουρα φίλη
    θα προτιμουσα να λειπει αυτη η φράση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. γυναίκα ειμαι. Στέλλα με λένε αλλα ειμαι απο χωριό και δεν εχω προφίλ σε google και τετοια

      Διαγραφή
    2. Θα την αφαιρέσω έχεις δίκιο αλλά εννοούσα πως δεν ειναι απομονωμένοι κάπου π.χ στην Κάσο..

      Διαγραφή
  6. συμπερασμα απο το ολο αρθρο; συνολικα σωστη η τοποθετηση περι του εξευτελισμου και της φτηνιας που πλασαρουν τα μμε και δυστυχως υπαρχουν απειρα τετοια παραδειγματα στη σημερινη ελληνικη κοινωνια, αλλα ρε παιδια τα τσοντοπεριοδικα του στυλ πλεημποη κλπ τι σας πειραξαν;;; ελεος με αυτες τις υπερβολες ψευτοαριστερης ιδεολογιας. οποιος παει να αγορασει τετοιο περιοδικο ξερει πολυ καλα γιατι το κανει και δεν κατευθυνεται απο κανενα. γε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. υπεροχο αρθρο , μπραβο σας!!!!εχετε καποια σελιδα στο facebook;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. https://www.facebook.com/vassilika.sarilaki
      https://www.facebook.com/pages/art-noise/295936927116975?ref=tn_tnmn

      Διαγραφή
  8. Στο έκανα λίγο... άνω κάτω, αλλά στη μέση παραμένει το ίδιο: http://zbabis.blogspot.gr/2013/11/media.html, με μικρή παρέμβαση στον τίτλο της ανάρτησης.
    Σε μια δεύτερη φάση θα μπορούσες να πιάσεις και τις άλλες πτυχές, για το πώς γα...μπιπ ο καπιταλισμός.
    Π.χ. τα παιδάκια στη διαφήμιση, όπως η τελευταία άθλια της wind, οι άνεργοι στις δουλειές και στα δάνεια, οι κάρτες υγείας, τα φλαμπέ και τα σουφλέ, σε εποχές μεγάλης πείνας...
    Για το ίδιο αδηφάγο και βρώμικο καπιταλιστικό τέρας πρόκειται, σε τελική ανάλυση. Στις πολυποίκιλες εκδηλώσεις του.

    Να είσαι καλά.
    Με δύναμη πάλι και πάλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Χαίρομαι που πέτυχα άλλη μια ανάρτηση που αναδεικνύει τον ρόλο και τη (συν)ενοχή των Μέσων Μαζικής Εξαγρίωσης! :) Όπως έγραψα και στο ιστολόγιό μου..

    Οι γυναίκες, και οι νεαρές κοπέλες, έχουν αντικειμενοποιηθεί σεξουαλικά σε πολλούς τομείς. Η πορνογραφία, η ύπαρξη των οίκων ανοχής, οι σεξιστικές διαφημίσεις είναι στις μέρες μας οι βασικοί παράγοντες σχηματοποίησης κι αναπαράστασης της σεξουαλικότητας.

    Μέσω των οικογενειακών, σχολικών, κοινωνικών αλλά και πολιτικών σχέσεων και συναναστροφών κατασκευάζονται, αποκτούν νόημα και γίνονται φορείς αξιών και πολιτισμού τα πολιτισμικά γονίδια, ή αλλιώς μιμίδια (βλέπε Dawkins, 1977, “meme”). Τα μιμίδια είναι μονάδες-φορείς πολιτισμικής κληρονομιάς, παρόμοιες με τα γονίδια, τις βασικές μονάδες γενετικής πληροφορίας.

    Τα μιμίδια μεταδίδονται μέσω του γραπτού και προφορικού λόγου από γενεά σε γενεά κι από άνθρωπο σε άνθρωπο. Είναι εκείνα τα αρχέτυπα, τα έθιμα, τα σύμβολα, οι δοξασίες, οι τρόποι συμπεριφοράς αλλά και οι προκαταλήψεις που μεταδίδονται από τις παλαιότερες γενεές στις νεότερες αλλά κι από την καθεστηκυία τάξη, η οποία επειδή ακριβώς ελέγχει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επηρεάζει το περιεχόμενο των μιμιδίων, τον τρόπο και τα μέσα μετάδοσής τους.

    Ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να καταπολεμήσουμε τον σεξισμό στο εργασιακό, οικογενειακό αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό μας περιβάλλον είναι να κατανοήσουμε τον ρόλο της μητέρας, ως βασική τροφός του παιδιού, στην αναπαραγωγή ή την μη ανατροπή τέτοιων στερεοτύπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πως το ειπατε..... "Ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να καταπολεμήσουμε τον σεξισμό στο εργασιακό, οικογενειακό αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό μας περιβάλλον είναι να κατανοήσουμε τον ρόλο της μητέρας, ως βασική τροφός του παιδιού..." Δηλαδη η απαντηση στον σεξισμο για σενα ειναι ενας νεος σεξισμος!!... Ειναι φανερο οτι δεν εχετε καταλαβει τιποτα... Ασ'το ανθρωπε μου, τζαμπα ολος ο ακαδημαισμος σου...

      Διαγραφή
    2. Αρχικά, θα προτιμούσα να γράψετε με το προφίλ σας φανερό, όχι ανώνυμα. Δεν νομίζω ότι καταλάβατε αυτά που έγραψα. Δεν επιχειρηματολογήσατε, αρκεστήκατε στην αρνητική κριτική. Καμία διάθεση για διάλογο, ούτε για τα τυπικά. Σαφώς και πιστεύω ότι οι μητέρες και οι γυναίκες παίζουμε το μεγαλύτερο ρόλο. Συνήθως περνάμε περισσότερο χρόνο στο σπίτι με τα παιδιά - είτε μας αρέσει είτε όχι. Είτε το επικροτούμε είτε όχι. Για αυτό το λόγο μέσω των συζητήσεών μας και της στάσης μας απέναντι στη ζωή και τις γυναίκες γενικότερα, μπορούμε να περάσουμε στα παιδιά, και κυρίως στα αγόρια, μηνύματα σεβασμού προς τις γυναίκες. Με τη μητέρα περνούν περισσότερο χρόνο, αυτή μπορεί να προσπαθήσει να καλλιεργήσει τις σωστές αξίες στα παιδιά.

      Εσάς σας πείραξε το ΒΑΣΙΚΗ ΤΡΟΦΟΣ να υποθέσω; Ή ότι δεν έχουμε όλοι την ίδια οπτική γωνία, να συμφωνούμε μαζί σας;
      Δεν μπήκατε καν στον κόπο να γράψετε κάτι σοβαρό. Κάτι άλλο, πέρα από προσωπικά σχόλια για το μορφωτικό επίπεδο των συνομιλητών σας, έχετε να προσθέσετε στην συζήτηση;

      Σταματώ εδώ καθώς δεν θέλω να αρχίσουμε τις προσωπικές επιθέσεις σε ξένο ιστολόγιο.

      Διαγραφή
    3. Είτε μας αρέσει είτε όχι; Είναι προφανές ότι δεν επιχειρηματολογείτε ούτε εσείς. Μια ανάγνωση Ιστορίας Γυναικών θα σας βοηθούσε να επαναπροσδιορίσετε τι σημαίνει ο βιολογικός προσδιορισμός της μητέρας επιστημονικά.
      Καλή συνέχεια

      Διαγραφή
  10. της μητέρας= της γυναίκας ήθελα να πω ως μάνας, συζύγου, κόρης, ήτοι δούλας και κυράς (σεξισμός).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η διαφήμιση με την πίπα δεν ήταν επί χούντας. Ήταν του 1977.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όλα αυτά γινονται εκξ αιτιας της αγνοιας. Σωμα (ΜΟΥ) ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ''Θα μπορούσε κάλλιστα ή όχι να υπαινίσσεται επερχόμενο ομαδικό βιασμό;'' ασχετα με τα υπολοιπα πως προεκυψε η συγκεκριμενη εικασια? θα μπορουσε να υπαινισσεται ενα ερωτικο καρε?? αλλωστε απο το υφος του φωτογραφου φαινεται οτι δεν θελει να δειξει πως γινεται κατι με το ζορι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ζουγανέλη Καλλιόπη1 Δεκεμβρίου 2017 στις 9:16 μ.μ.

    Μπράβο σας γιαυτό το κείμενο και σας ευχαριστώ πολύ, γιατί πριν το διαβάσω ήμουν πολυ μπερδεμένη από το θυμό μου προς όλη αυτή την" μιντιακή " σεξιστική βία που αντιμετωπίζουμε όλες μας .. Νομίζω πως αυτός ο δυτικός σεξισμός είναι ισάξιος της μπουρκας απ' την απένατι πλευρά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι είναι ισάξιος της μπούρκας και επιπλέον μην ξεχνάμε πως ο σεξισμός ειναι ρατσισμός. Χάρηκα που σας άρεσε η ερευνα..κι ευχαριστώ..

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...