Παρασκευή, 8 Ιουνίου 2012

Πώς δουλεύει η οπτική προπαγάνδα;

chinese-swimming-poster

Η αφίσα λέει: “Σκληραγωγήσου αντιμετωπίζοντας τον αέρα και τα κύματα!”..Ως γνωστόν οι σωστοί Επαναστάτες επιπλέουν ακόμη και στα κύματα!!

                                                                                                                                                      Της Βασιλίκας Σαριλάκη

Στο δεύτερο άρθρο για τις κινέζικες αφίσες απαντάμε στο ερώτημα: Πως διαρθρώνεται η προπαγάνδα μέσω της  εικόνας; Ένα από τα πράγματα που είναι γοητευτικά στην κινεζική κομμουνιστική προπαγάνδα είναι πώς μπορεί κανείς να διαβάσει ολόκληρα τμήματα της ιστορίας της στις αφίσες της. Υπάρχει πάντοτε μια υπόγεια αφήγηση, μια εννοιακότητα, στην καθεμιά απ’ αυτές. Συχνά στάζουν μια παράξενη παραμυθόσκονη ή μιλάνε για ένα όραμα που κρύβει μια ένθερμη πίστη σε μια συλλογικότητα και μια ιδέα αλληλεγγύης που μας φαίνεται απίστευτη σήμερα..Παράλληλα, πίσω από τον μπερντέ, κρύβονται συχνά πολιτικές στοχεύσεις και ιδέες μαζικής υποβολής..

hope

 

 

Υπάρχουν επίσης, κάποια στοιχεία, κρυμμένα ή φανερά, που συνδέουν την αφίσα με τη μοίρα ενός συγκεκριμένου ατόμου, με μια κίνηση, μια εκτελεστική απόφαση, ή κάτι παρόμοιο. Αυτό γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρο στην περίοδο της Πολιτιστικής Επανάστασης, όταν βλέπουμε διάφορα άτομα και ομάδες να κάνουν ένα πόλεμο προπαγάνδας μεταξύ τους μέσω των αφισών! Οι αφίσες που θα δείξουμε εδώ αναφέρονται στο χρονικό διάστημα από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι το τέλος της Πολιτιστικής Επανάστασης. Θα αναλύσουμε τα προπαγανδιστικά τους στοιχεία και τις πολιτικές στοχεύσεις πίσω από την σημειολογία τους.

                                 

                                             Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, επανάσταση και πάλι πόλεμος

Στην διάρκεια του αιώνα που οδήγησε τελικά στην ανακήρυξη της Κινεζικής Λαϊκής Δημοκρατίας το 1949, η Κίνα έζησε μια ατελείωτη σειρά από ξένες επεμβάσεις, εμφύλιους πολέμους κι εξεγέρσεις. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για το πόσο πολλοί θάνατοι προκλήθηκαν από όλη αυτήν την αναταραχή, υπάρχουν όμως εκτιμήσεις ότι ήταν 150 με 300 εκατομμύρια θύματα!.. Δυστυχώς, το 1949 δεν θα αποτελούσε το τέλος των προβλημάτων για την Κίνα. Ξεκινάμε να ρίξουμε μια ματιά σε ορισμένες αφίσες προπαγάνδας μεταξύ του 1937 και του 1969, μαζί με μερικά σχόλια που δίνουν στις εικόνες ένα ιστορικό πλαίσιο αναφοράς.  

clip_image001

                                             1937 – Νικήστε τον Γιαπωνέζικο Ιμπεριαλισμό!  

Το 1931, η Ιαπωνία εισέβαλε στην κινεζική επαρχία της Μαντζουρίας και την μετέτρεψε σε ένα κράτος-μαριονέτα ονόματι Manchukuo. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η πρώτη πράξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου μεταξύ Ιαπωνίας και Κίνας που συνεχίστηκε κλιμακούμενη μέχρι το 1937, όταν η Ιαπωνία εισέβαλε στην βόρεια Κίνα, προκαλώντας έναν πολύ αιματηρό πόλεμο που κράτησε μέχρι το 1945.

Οι εθνικιστικές δυνάμεις του Kuomintang του Chiang Kai-Shek ένωσαν προσωρινά τις δυνάμεις τους με τους κομμουνιστές αντάρτες και οι συγκρούσεις έφθασαν τελικά σε αδιέξοδο, καθώς οι Γιαπωνέζοι έλεγξαν τα παράκτια εδάφη, ενώ η Κινέζοι υπερασπίζονταν το εσωτερικό. Αυτή η αφίσα, που εκτυπώθηκε από το Kuomintang, το επίσημο κυβερνών κόμμα της Κίνας εκείνη την εποχή, έχει περισσότερα κοινά με τις σύγχρονες Ευρωπαϊκές αφίσες σε σχέση με το τι θα ακολουθήσει τελικά στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Η γραφική απλότητα αυτής της αφίσας δεν απουσιάζει τελείως στις μετεπαναστατικές αφίσες, αλλά σε γενικές γραμμές, οι μετέπειτα αφίσες τείνουν σημαντικά σε ένα υψηλότερο επίπεδο πολυπλοκότητας και ένα πιο εικονογραφικό ύφος. 

clip_image002 1949 –Η μεγάλη συνάντηση

 

 

Την 1η Οκτωβρίου 1949, ο Μάο Τσε Τουνγκ ανακήρυξε την Λαϊκή Δημοκρατίας της Κίνας, και στις 10 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, έπεσε το τελευταίο οχυρό Κουόμινταγκ στην ηπειρωτική Κίνα, με τον Chiang Kai-Shek να διαφεύγει προς την Ταϊβάν για να δημιουργήσει την δική του Δημοκρατία της Κίνας. Λίγες μέρες πριν, ο Μάο είχε πάει με το τρένο στη Μόσχα, προκειμένου να συναντηθεί με τον ηγέτη της άλλης μεγαλύτερης κομμουνιστικής χώρας του κόσμου, τον Στάλιν. Σε αντίθεση με ό,τι δείχνει αυτή η αφίσα, η Σοβιετική υποδοχή του Μάο ήταν χλιαρή, στην καλύτερη περίπτωση, και προοιώνιζε μια μεταγενέστερη ρήξη..

 

 


clip_image003

1950 Συντρίψτε την συνωμοσία του ιμπεριαλιστικού πόλεμου , προχωρήστε θαρραλέα για να οικοδομήσετε μια ειρηνική και ευτυχισμένη ζωή!

Η εδαφική κατοχύρωση της κομμουνιστικής επανάστασης δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί όταν η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας σύρθηκε απρόθυμα σε ένα άλλο πόλεμο, αυτή τη φορά με την Κορέα. Η Βόρεια Κορέα είχε αρχικά εισβάλει στην Νότιο και είχε προχωρήσει πολύ αλλά κατέρρευσε, όταν οι ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Έθνη τάχτηκαν με την πλευρά της Νότιας.

Ο Αμερικανός στρατηγός MacArthur, ευχαριστημένος με την αρχική του επιτυχία, αποφάσισε τότε, να πιέσει πλέον προς την Βόρεια Κορέα και να επιστρέψει στην πατρίδα του με μια ολοκληρωτική νίκη. Αυτό όμως, υποχρέωσε τη Λαϊκή Δημοκρατία της να μπει στον πόλεμο, και έτσι ακολούθησαν τρία ολόκληρα χρόνια αιματηρού όσο κι αδιέξοδου πολέμου που είχε ως αποτέλεσμα 4 εκατομμύρια περίπου θανάτους χωρίς μάλιστα σημαντικές εδαφικές αλλαγές!

Με τα λευκά περιστέρια να πετούν από πάνω, η αφίσα δείχνει ότι η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας δεν θέλει αυτόν τον πόλεμο, αλλά εξαναγκάστηκε να πάει σε αυτόν εξ αιτίας των Αμερικανών και των Βρετανών ιμπεριαλιστών, τους οποίους δείχνει να ποδοπατούνται στην αφίσα..Τα μηνύματα σε αυτήν την αφίσα που προορίζεται για εσωτερική κατανάλωση είναι επομένως αμφίσημα..

clip_image004

1950 – Ο Κινέζικος λαός δεν μπορεί να επιτρέψει την καταπάτηση των άλλων χωρών, και δεν μπορεί να ακούσει οποιονδήποτε ιμπεριαλιστή που νομίζει ότι μπορεί να θίξει αναίτια τους γείτονές του, χωρίς να αντιδρά.

Εδώ βλέπουμε σε μια φρικιαστικό εικόνα, τον στρατηγό Douglas MacArthur να δολοφονεί στην Κορέα ,γυναικόπαιδα, ενώ τα αμερικανικά βομβαρδιστικά βομβαρδίζουν την κορεατική βιομηχανία. Είναι αυτό που λέμε «Έγινε της Κορέας!» Ο MacArthur ήταν μισητός στην Κίνα γιατί είχε ζητήσει επανειλημμένα από τους ανωτέρους του την άδεια να επιτεθούν στην ίδια την Κίνα, και είχε εκτροχιαστεί πολλάκις.
Αυτά τα χαρακτηριστικά αποδείχθηκαν μοιραία στην Κορέα, γιατί η μανία του MacArthur να κατακτήσει, το σύνολο της Κορέας, σε όλο το μήκος με τα κινεζικά σύνορα, ανάγκασε τους Κινέζους να παρέμβουν δραστικά.

            clip_image005

1951 –Η Σοβιετική Ένωση είναι το παράδειγμά μας

Το ελαφρώς αστείο αυτό στιγμιότυπο αναφέρεται στην υιοθέτηση σοβιετικών τεχνικών για την ανοικοδόμηση της Κίνας. Σε όλη την διάρκεια του ψυχρού πολέμου και ως το 1950 η Κίνα είχε στενούς δεσμούς φιλίας με την Σοβιετική Ένωση.

Στο πίσω μέρος της αφίσας διακρίνεται ένα από τα 7 αδελφά μεγαλεπήβολα κτίρια που χτίστηκαν το 1950 και που θεωρούνται αντιπροσωπευτικά της σταλινικής αρχιτεκτονικής την οποία μετά τον θάνατο του Στάλιν καταδίκασε ο Krushchev ως υπερβολική.. Μάλιστα σε ένα τεράστιο κάδρο βλέπουμε και τον ίδιο τον Στάλιν αναρτημένο ψηλά στην κορυφή!

clip_image006

 

 

 

 

 

 

                                 

 

                     1953 –Ψηφίστε καλούς ανθρώπους να κάνουν καλά έργα.

                         Ναι θυμίζει κήρυγμα Ιεχωβά.. Αλλά έλα που έχει και δίκιο !

 

clip_image007 1954 – Η ημέρα της Κρίσης για τον Αμερικανικό Ιμπεριαλισμό!

 

 

 

  Καταπληκτική αφίσα (ως απόδοση) και πάλι “θρησκευτικού” περιεχομένου.. Αναφέρεται στην εκατόμβη θυμάτων του πολέμου στην Κορέα.. Οι θάνατοι των αθώων πολιτών στην Κορέα εκτιμούνται γύρω στα 2 εκατομμύρια. Της Κορέας και πάλι..

                                                                                              

                                                                         Η Ανασυγκρότηση

clip_image008

                                                                1955 – Γυναίκες αλεξιπτωτίστριες της νέας Κίνας.

lili

                Οι γυναίκες παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στις αφίσες της Κίνας. Αλλά και αλεξιπτωτίστριες; Και πόσες;

clip_image009

             1955 – Απελευθερώστε την Ταϊβάν αποφασιστικά, σώστε τους ανθρώπους της Ταϊβάν από την μιζέρια τους!

Από τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και μετά, πάντοτε η Ταιβάν ήταν το σημείο αιχμής μεταξύ της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και των ΗΠΑ..Εδώ χρησιμοποιείται η αθώα φυσιογνωμία μιας δεμένης παιδούλας που αντιπροσωπεύει την ταλαίπωρη Ταιβάν! Λαϊκισμός;

                        clip_image010                    clip_image011

               1955 – Η ζεστή μας αγάπη στον πρόεδρο Μάο                       1956 – Βοηθώντας την μαμά να μάθει γράμματα

Το ηθικοπλαστικό κήρυγμα αλλά κι ο λαϊκισμός, αποτελούν βασικό στοιχείο των αφισών της εποχής. Βέβαια, το μελό στοιχείο, που μας φαίνεται αφελές σήμερα αποτελεί χαρακτηριστικό παγκόσμιο εκείνης της εποχής, σαν τις παλιές ελληνικές ταινίες.. Δεξιά βλέπουμε μια συγκινητική αφίσα σοσιαλιστικού ρεαλισμού για το ξεπέρασμα του αναλφαβητισμού στην Κίνα..Η εκμετάλλευση της αθωότητας των παιδιών, ήταν και συνεχίζει να αποτελεί μια αήθη όσο και λαϊκιστική μορφή διαφήμισης και προπαγάνδας.

                       clip_image012                      clip_image017

     1958 –Η αεροπορία της πατρίδας μας δεν θα βιασθεί       1958 – Θα καταρρίψουμε οπωσδήποτε το παγκόσμιο ρεκόρ

Η ιδέα του ηρωισμού τόσο στο στράτευμα όσο και στον αθλητισμό, εν προκειμένω στους Ολυμπιακούς Αγώνες αποτελεί βασικό πρόταγμα της εποχής.

clip_image013

                                         1958 – Μελετήστε την Σοβιετική Ένωση για να ανεβεί το επίπεδο της Επιστήμης 

Η αφίσα αυτή ενώ μοιάζει σοβιετική είναι κινέζικη. Δείχνει ένα υπερηχητικό αεροπλάνο, ένα παγοθραυστικό και την προετοιμασία για την κατάκτηση του διαστήματος! Ο τύπος δείχνει περισσότερο σαν μάγος παρά σαν επιστήμονας. Την εποχή εκείνη όπως φαίνεται σαφώς, οι επιστήμονες είχαν μεγαλύτερη αίγλη από ότι σήμερα. Τυχαίο; δεν νομίζω!

clip_image014

1958 – Χρησιμοποίησε την μηχανή για να αντικαταστήσεις την χειρωνακτική δουλειά όπου είναι δυνατόν

 

Το 1958 ήταν η εναρκτήρια χρονιά της Κίνας για το δεύτερο πενταετές της πλάνο. Εξ ού και η ώθηση στις νέες τεχνολογίες. Το “Μεγάλο Άλμα προς τα Εμπρός” όπως λεγόταν, είχε δύο κεντρικούς στόχους. Την αύξηση της παραγωγής τροφίμων μέσω της μαζικής κολεκτιβοποίησης και την αυξημένη χρήση των μηχανημάτων στη γεωργία αλλά και την αυτάρκεια σε μηχανές παραγωγής. Για την επίτευξη του τελευταίου, ο Μάο υποστήριξε ευρέως την διαδεδομένη χρήση των φούρνων σε αυλές, όπου οι άνθρωποι κατασκεύαζαν χυτήρια σιδήρου στην πίσω αυλή τους ! Παράχθηκαν εκατομμύρια τόνων χάλυβα αλλά πολύ χαμηλής ποιότητας. Ήταν τέτοιος ο ζήλος στις αυλές που έλειωναν ακόμη και κατσαρόλες και τηγάνια! Είναι απίστευτο το τι κάνουν οι άνθρωποι όταν πιστεύουν μαζικά σε αυτό!

 

 

 

                                         

                                        1959 – Λειώσε πολύ καλό χάλυβα κι επιτάχυνε την σοσιαλιστική ανοικοδόμηση!

       clip_image015                                     

                                        1959 – Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια βαριά, η απόδοση μεγάλη!

                    clip_image016                          karpouzi 

 To 1959, η Κίνα ακολουθεί το παράδειγμα της Σοβιετικής Ένωσης και λανσάρει μεγάλη καμπάνια για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και την καταπολέμηση της πείνας. Εκεί θα λάβουν μέρος όλοι, εξ’ ου και οι αφίσες..Βέβαια όπως βλέπουμε στην τεράστια αυτή καμπάνια επιστρατεύονται μέχρι και τα βρέφη!!

                                                         1965 – Μάθε στους διανοούμενους εργασίες της επαρχίας

clip_image019                                                       

Αυτή η εξαίρετη αφίσα αναφέρεται στην εποχή που η Κίνα υιοθετεί την πρακτική της Σοβιετικής Ένωσης κατά την οποία οι πολίτες των μεγάλων πόλεων αλλά και οι φοιτητές πηγαίνουν στην επαρχία κατά διαστήματα για να μάθουν αγροτικές εργασίες.

clip_image018

1965 – Μάθε από το πνεύμα του Daqing

 

 

 

 

Ο Κινέζος που απεικονίζεται εδώ είναι ο Wang Jinxi, επονομαζόμενος και ως ο «Ατσαλένιος άνθρωπος» για την μεγάλη του θέληση να συνεχίζει να δουλεύει ανεξάρτητα από τον κακό καιρό, την κούραση ή τα ατυχήματα. Έγινε γνωστός ως ήρωας εργασίας στις πετρελαιοπηγές της περιοχής Daqing στην νοτιανατολική επαρχία Heilongjiang της Κίνας. Ήταν γύρω στο 1960 όταν η Κίνα ξεκίνησε έναν αποφασιστικό αγώνα ανεξαρτησίας της στο πετρέλαιο και γρήγορα το πέτυχε. Ο Μάο πίστευε πάρα πολύ στο ανθρώπινο παράδειγμα κι έτσι βλέπουμε εδώ τον ίδιο τον εργάτη να απεικονίζεται με φόντο τις πετρελαιοπηγές εκείνης της περιοχής σε ακραίες καιρικές συνθήκες.. Κι ενώ οι συνθήκες είναι εντελώς ακραίες αυτός δείχνει τρισευτυχισμένος!!

 

                       clip_image021                     book

                                             1966 – Ο πρόεδρος Μάο είναι ο κόκκινος ήλιος της καρδιάς μας

To κόκκινο βιβλιαράκι του Mao πρωτοεκδόθηκε το 1961 και αρχικά περιείχε οδηγίες για τους στρατιώτες και τους αξιωματικούς. Έμελλε να γίνει μια βίβλος που ακολουθήθηκε πιστά και εκδόθηκε σε 800 εκατομμύρια με 6.5δις αντίτυπα.

Το 1966 ο Mao κήρυξε την περιβόητη Πολιτιστική Επανάσταση. Αποτελούσε μια προτροπή ελέγχου της γραφειοκρατίας, μαζικής λαϊκής συμμετοχής στην άμεση άσκηση της εξουσίας από λαϊκές συνελεύσεις και εργατικές επιτροπές η οποία ωστόσο προέβη και σε ακρότητες διαπόμπευσης των παρεκκλινόντων..

clip_image022

1960s –Ο Στρατός των πολιτών δεν έχει αντίπαλο

 

 

Ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός ήταν ένας εξαιρετικά αυτάρκης θεσμός στην Κίνα. Ένας μεγάλος στόχος της προπαγάνδας ήταν οι ένοπλες δυνάμεις οι οποίες ωστόσο αποτελούσαν και κέντρο παραγωγής αφισών καθώς κατείχαν ειδικούς εκτυπωτές. Έτσι ο ίδιος ο στρατός ήταν αυτός που ανέλαβε την προώθηση των αφισών  προσωπολατρίας του Μάο, και αυτός που δημοσίευσε για πρώτη φορά το μικρό κόκκινο βιβλιαράκι του Μάο το 1961.
Κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, ο στρατός διατάχθηκε να συνδράμει τους ερυθροφρουρούς ωστε σταδιακά να συμμετέχουν πιο ενεργά στην επανάσταση. Οι ερυθροφρουροί όμως, χωρίστηκαν σε διαφορετικές φατρίες, αλληλοκατηγορήθηκαν για αντι-επαναστατικό έργο, και πολέμησαν μεταξύ τους. Τα όπλα τους κατασχέθηκαν κι ο στρατός διατάχθηκε να παραμείνει ουδέτερος σε πρώτη φάση. Ύστερα αναγκάστηκε να επέμβει γιατί η κατάσταση ξέφυγε.

Ο τύπος κρατώντας τη χειροβομβίδα σε αυτήν την αφίσα μας θυμίζει ανάλογες αφίσες δυτικής προπαγάνδας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όπου υπήρχαν  μεγάλοι εύσωμοι άνδρες να κρατάνε βόμβες ως φαλλικά σύμβολα δύναμης...

1967 – Κάντε πλήρη κριτική στον Κινέζο Khrushchev από πολιτική, ιδεολογική και θεωρητική σκοπιά

clip_image023

                                   1967 - Γκρεμίστε τον παλιό κόσμο, να χτίσουμε ένα νέο κόσμο!

clip_image024                                            

Οι Ερυθροφρουροί ταξίδεψαν σ’ όλη την Κίνα με τα εκατομμύρια κατοίκων, διαλύοντας παλιά αντικείμενα και κτίρια, ενώ κατηγόρησαν πολλούς ανθρώπους εντελώς άδικα ως αντεπαναστάτες. Συχνά, οι ενέργειες τους δεν περιορίζονταν σε προφορικές ή έγγραφες κατηγορίες, αλλά επεκτείνονταν και σε σωματικές επιθέσεις και κακοποιήσεις. Επιπλέον, αρκετοί αυτοκτόνησαν λόγω αυτής της καταπίεσης.
Επίσης, ένα τεράστιο μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κίνας εξαφανίστηκε λόγω της καταστροφής των αντικειμένων και των κτιριακών υποδομών. Στο Θιβέτ και μόνο, 6000 μοναστήρια  τέθηκαν εκτός λειτουργίας κι έκλεισαν.

                                              1967 – Αφήστε την νέα σοσιαλιστική κουλτούρα να επικρατήσει

clip_image025

                                                        

clip_image026

1967 - Μάθετε από την γενναία σημαιοφόρο της Μεγάλης Πολιτιστικής Επανάστασης,συντρόφισσα Jiang Qing, και κερδίστε το σεβασμό!

Υποδεχτείτε την Μαντάμ Μάο. Ήταν η τρίτη και τελευταία σύζυγος του Μάο, και ήρθε στο προσκήνιο κατά τη διάρκεια της πολιτιστικής επανάστασης. Αρχικά ήταν απλό για μια ηθοποιό, σαν κι αυτήν, να διευθύνει μια πολιτιστική επανάσταση. Δεν ήταν τρομερά δημοφιλής εκείνη την εποχή, κι έτσι οι αφίσες της ήταν σχετικά σπάνιες.
Οι αφίσες εκείνες της περιόδου χαρακτηρίζονται από μια απλή τριχρωμία γιατί συχνά παράγονταν στις επαρχίες χωρίς πολλά τεχνικά μέσα κι αποτελούν χειρωνακτικές απόπειρες πολλών ανώνυμων καλλιτεχνών.

               kosigin

 

 

 1967 - Θρυμματίστε τους Σοβιετικούς ρεβιζιονιστές!

Η αφίσα αυτή, έντονα προπαγανδιστική και βίαιη, απεικονίζει τη σοβαρότητα του Σινο-Σοβιετικού Σχίσματος που είχε ήδη ξεκινήσει από τα τέλη της δεκαετίας του 1950. Στο κέντρο αναπαρίστανται ο σοβιετικός πρόεδρος Λεονίντ Μπρέζνιεφ και ο πρωθυπουργός, Αλεξέι Κοσίγκιν.
Αυτούς τους δύο είχε επισκεφτεί ο Κινέζος πρωθυπουργός Τσου Εν Λάι το 1964 μετά από την εκδίωξη του Χρουστσόφ όπερ και επεκράτησε μια παύση στον φραστικό πόλεμο μεταξύ των δύο κρατών. Δυστυχώς όμως, όταν επέστρεψε ο Τσου , ανέφερε ότι ο Μπρέζνιεφ δεν σχεδίαζε να αλλάξει στάση η Σοβιετική Ένωση έναντι της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, και όπως δείχνει αυτή η αφίσα, η διάσπαση παρέμεινε, και επιδεινώθηκε περαιτέρω με την πολιτιστική επανάσταση. Το 1969, μετατράπηκε σε μια ανοιχτή αντιπαράθεση μεταξύ των δύο, και υπήρξε μάλιστα μεγάλος φόβος του πολέμου σύρραξης μεταξύ των δύο κομμουνιστικών κρατών.

 

                   clip_image028           wanderer

              1968 – Ο Πρόεδρος Μάο πηγαίνει στο Anyuan                        The Wanderer, 1818, Caspar David Friedrich

Εδώ, νομίζω πως είναι καταφανές το τί θέλει να πει ο καλλιτέχνης και ποιό έργο των αρχών του 19ου αιώνα μιμείται. Ο περιβόητος περιπλανώμενος του μεγάλου υπαρξιακού ζωγράφου Friedrich επιστρατεύεται για να δώσει στον Μάο την αύρα ενός νεαρού απλού ιεραπόστολου..Ακριβώς όπως το μικρό κόκκινο βιβλίο είχε αναπαραχθεί σε εκατομμύρια, έτσι και αυτό το συγκεκριμένο ζωγραφικό έργο είχε αναπαραχθεί εκτενέστατα σε εκατομμύρια αφίσες..

Ένα μέρος του «κρυφού» μηνύματος αυτού του έργου, είναι πως απευθύνεται σε έναν από τους ιδιαίτερους “εχθρούς” του Μάο που ήταν φανατικός οπαδός της πολιτιστικής επανάστασης, τον Λιου Σάο Σι, ο οποίος είχε μεγάλη φήμη στο  Anyuan εκείνη την εποχή, χάρις στους αγώνες του.

                                                1969 – Η  μορφωμένη νεολαία πρέπει να πηγαίνει στην εξοχή

clip_image029                                              

Όταν οι Ερυθροφρουροί άρχισαν την κατάσχεση όπλων από τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό προκειμένου να πολεμήσουν ο ένας τον άλλο, ο Μάο απηύδησε πλέον και σκέφτηκε να τους διαλύσει. Αυτή η αφίσα δείχνει, την φάση όπου ο Μάο διέταξε να διασκορπιστούν οι φρουροί στην εξοχή προκειμένου να “εξυγιανθούν”. Κάποιοι αρνήθηκαν, οπότε ο Μάο έστειλε τον στρατό. Έτσι, το πιο δραματικό μέρος της Πολιτιστικής Επανάστασης τελείωσε, αν και κάποια απομεινάρια συνέχισαν για άλλα επτά χρόνια..

chinese trelli hara

Ο φίλος Νίκος Βλαζάκης μου έστειλε τώρα κι αυτήν την αφίσα που ξεχειλίζει από τρελή χαρά και ευτυχία! Πράγματι, η εικόνα των χαμογελαστών, χαρούμενων ανθρώπων που ζουν περίπου στον Παράδεισο αποτέλεσε προφανώς το απλοϊκό, πλην αποτελεσματικό προπαγανδιστικό όπλο αυτών των αφισών!

                                                      

8 σχόλια:

  1. Πολύ καλό δοκίμιο Βασιλίκα. Συγχαρητήρια! Πραγματεύεσαι ένα πολύ ενδιαφέρον ζήτημα. Το επικοινωνιακό υλικό της αφίσας και ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί είναι από τα πλέον "καυτά" θέματα της ιστορίας της εικόνας. Καλό νομίζω θα ήταν να διαθέσεις και κάποια σχετική βιβλιογραφία για όποιον θα ήθελε να ασχοληθεί και περισσότερο.
    Ευχαριστούμε πολύ Βασιλίκα που πλουτίζεις τον προβληματισμό μας πάνω στην τέχνη.
    Να είσαι καλά.
    Φανή Μουμτζίδου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Φανή μου..Έχεις δίκιο θα ψάξω για βιβλιογραφία γιατί εγω έκανα μια έρευνα πρωτότυπη, διάβασα αρκετά πράγματα διάσπαρτα..

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...